جمعه ٣٠ شهريور ١٣٩٧
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
Fmenu Not Found
iran
همدان - غار علي صدر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
امام خوبی ها

 منبع : رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا

 نويسنده : محمد رضا تارتار    ایمیل : mtartar2002@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/03/09  

امام خوبی ها

تهیه کننده :

محمد رضا تارتار

کارشناس رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در آدیس آبابا

خرداد 1392

 فهرست :

·       اى مقتداى سعادتمندان، اى امام خوبى ها:

·       آغازين هجرت

·       هجرت به قم

·       هجرت به زندان

·       هجرت به تركيه

·       هجرت به عراق

·       هجرت به فرانسه

·       هجرت به وطن

·       هجرت به ابديت

·       هجرت خدا حافظى

اى مقتداى سعادتمندان، اى امام خوبى ها:

امت علوى ما كه شجره طيبه ايمان را با خون عزيزانشان آبيارى كرده اند، هرگز حاضر به مبادله ارزشها نخواهند شد و ما بهار را با خزان، بهشت را با دوزخ معاوضه نخواهيم كرد. خوب مى دانيم:

مفتون زرهاى بنى اميه شدن، مساوى است با تنهايى حسين، رويگردانى از امام (ره)، روى برتافتن سعادت از ماست.

اى امام (ره) حماسه هاى شورآفرين! ما در مكتب تو درس وفادارى آموخته ايم و دل در مهر آن پيشواى آسمانى غايب داريم و ديده بر گل روى ميوه دل حضرت زهرا (س) فكنده ايم و گوش جان بر فرمانش نهاده ايم و هرگز به تكرار سقيفه تن نخواهيم داد.

... اكنون با گذشت بيش از يك سوم قرن از عمر پيروزى انقلاب و استقرار جمهورى اسلامى در ايران و گذر از دهه سوم تحليل ها و تبيين هاى متفاوتى نسبت به مبانى و اهداف انقلاب دينى و بويژه انقلاب اسلامى و انديشه اى كه بنيانگذار انقلاب اسلامى بر اساس آن، پرچم مبارزه را برافراشت و سپس نظام اسلامى را پديد آورد، در جريان است...

به راستى، امام (ره) كه بود، از كجا آمده بود، چه مسيرى را طى كرد، مواضع و عقايد واقعيتش چه بود، چرا و چگونه به حكومت رسيد و چگونه حكومت كرد؟

آغازين هجرت

بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران در روز بيستم جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى (۳۰ شهريور ۱۲۸۱ هجرى شمسى و ۲۱ سپتامبر ۱۹۰۲ ميلادى) در شهرستان خمين در خانواده اهل علم و تقوا و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر (س) به دنيا آمد.

پدر بزرگوارش مرحوم آيت ا... سيدمصطفى موسوى پسر احمد هندى، پس از آنكه ساليانى چند در نجف اشرف به تحصيل علوم و معارف اسلامى پرداخت و بعد از به درجه اجتهاد نايل آمدن به ايران بازگشت.

طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت درحالى كه بيش از ۵ ماه از ولادت روح ا... نمى گذشت، نداى حق طلبى پدر را كه در برابر زورگويى هايشان به مقاومت برخاسته بود، با گلوله پاسخ گفتند و در مسير خمين به اراك، وى را به شهادت رساندند.

بدين ترتيب امام خمينى (ره) از اوان كودكى با رنج يتيمى آشنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كودكى و نوجوانى را تحت سرپرستى مادر مؤمنه اش بانو هاجر (دختر ميرزا احمد از اهالى خمين كه خود از خاندان علم و تقوا و از نوادگان مرحوم آيت ا... خوانسارى بوده است) و همچنين نزد عمه مكرمه اش (صاحبه خانم) كه بانويى شجاع و حق جو بود، سپرى كرد، اما در سن ۱۵ سالگى از نعمت وجود آن دو عزيز نيز محروم شد.

امام خمينى (ره) در زندگى، سخت معتقد به برنامه ريزى و نظم و انضباط بودند. ساعات مشخصى از شبانه روز را به عبادت و ذكر حق و قرائت قرآن و دعا و مطالعه مى پرداختند. قدم زدن و در همان حال ذكر خدا گفتن و انديشيدن جزئى از برنامه روزانه ايشان بود.

هجرت به قم

اندكى پس از هجرت آيت ا... العظمى حاج شيخ عبدالكريم حايرى يزدى «رحمة ا... عليه» در نوروز ۱۳۰۰ هجرى شمسى (رجب ۱۳۴۰ قمرى)، امام خمينى (ره) نيز رهسپار حوزه علميه قم شد و به سرعت مراحل تحصيلات تكميلى علوم حوزوى را نزد اساتيد حوزه علميه قم طى كرد.

امام خمينى (ره) پس از رحلت آيت ا... العظمى حايرى يزدى «رحمة ا... عليه» به عنوان يكى از مدرسين و مجتهدين صاحب رأى در فقه و اصول و فلسفه و عرفان و اخلاق شناخته مى شد.

در سال ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ هجرى شمسى ماجراى انجمنهاى ايالتى و ولايتى فرصتى پديد آورد تا ايشان در رهبريت قيام و روحانيت ايفاى نقش كند و بدين ترتيب قيام سراسرى روحانيت و ملت ايران در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ هجرى شمسى با دو ويژگى برجسته يعنى رهبرى واحد امام خمينى (ره) و اسلامى بودن انگيزه ها و شعارها و هدفهاى قيام، سرآغازى شد بر فصل نوين مبارزات ملت ايران كه بعدها تحت نام «انقلاب اسلامى» در جهان شناخته و معرفى شد.

امام خمينى (ره) كه با دقت شرايط سياسى جامعه و وضعيت حوزه ها را زير نظر داشت و اطلاعات خويش را از طريق مطالعه مستمر كتب تاريخ معاصر و مجلات و روزنامه هاى وقت و رفت و آمد به تهران و درك محضر بزرگانى همچون آيت ا... مدرس تكميل مى كرد، دريافته بود تنها نقطه اميد به رهايى و نجات از شرايط ذلت بارى كه پيش از شكست مشروطيت و بخصوص پس از روى كار آوردن رضاخان پديد آمده است، بيدارى حوزه هاى علميه و پيش از آن تضمين حيات حوزه ها و ارتباط معنوى مردم با روحانيت است.

امام خمينى (ره) در تعقيب هدفهاى ارزشمند خويش در سال ۱۳۲۸ هجرى شمسى طرح اصلاح اساس ساختار حوزه علميه را با همكارى آيت ا... مرتضى حائرى تهيه كرد و به آيت ا... بروجردى (ره) پيشنهاد داد. شاگردان امام (ره) و طلاب روشن ضمير حوزه از اين طرح استقبال و حمايت كردند.

امام خمينى (ره) به محض انتشار خبر تصويب لايحه مزبور، پس از تبادل نظر به همراه علماى بزرگ قم و تهران دست به اعتراضات همه جانبه زدند.

امام خمينى (ره) در اجتماع مردم، بى پروا از شخص شاه به عنوان عامل اصلى جنايات و هم پيمان با اسرائيل ياد مى كرد و مردم را به قيام فرا مى خواند. او در سخنرانى خود در روز دوازده فروردين ۱۳۴۲ هجرى شمسى به شدت از سكوت علماى قم و نجف و ديگر بلاد اسلامى در مقابل جنايات تازه رژيم انتقاد كرد.

سال ۱۳۴۲ هجرى شمسى با تحريم مراسم عيد نوروز، قيام عليه رژيم شاه آغاز و با خون مظلومين فيضيه خون رنگ شد.

شاه بر انجام اصلاحات مورد نظر آمريكا اصرار مى ورزيد و امام خمينى (ره) بر آگاه كردن مردم و قيام آنان در برابر دخالتهاى آمريكا و خيانتهاى شاه پافشارى داشت.

ماه محرم ۱۳۴۲ هجرى شمسى كه مصادف با خرداد بود، فرا رسيد. امام خمينى (ره) از اين فرصت نهايت استفاده را در تحريك مردم به قيام عليه رژيم مستبد شاه به عمل آورد.

امام خمينى (ره) در عصر عاشوراى ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ هجرى شمسى در مدرسه فيضيه نطق تاريخى خويش را كه آغازى بر قيام ۱۵ خرداد بود، ايراد كرد.

هجرت به زندان

امام خمينى (ره) پس از ايراد نطق تاريخى خود، به مدت ۱۹ روز در زندان قصر بازداشت و سپس به زندانى در پادگان نظامى عشرت آباد منتقل شد.

با دستگيرى رهبر نهضت و كشتار وحشيانه مردم در روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هجرى شمسى، قيام ظاهراً سركوب شد.

 امام خمينى (ره) در حبس از پاسخ گفتن به سؤالات بازجويان، با شهامت و اعلام اينكه هيأت حاكمه در ايران و قوه قضاييه آن را غير قانونى و فاقد صلاحيت مى داند، اجتناب ورزيد.

 امام خمينى (ره) در شامگاه ۱۸ فروردين سال ۱۳۴۳ هجرى شمسى بدون اطلاع قبلى، آزاد و به قم منتقل مى شود. به محض اطلاع مردم، شادمانى سراسر شهر را فرا مى گيرد و جشنهاى باشكوهى در مدرسه فيضيه و شهر به مدت چند روز برپا مى شود.

اولين سالگرد قيام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۳ هجرى شمسى با صدور بيانيه مشترك امام خمينى (ره) و ديگر مراجع تقليد و بيانيه هاى جداگانه حوزه هاى علميه گرامى داشته و به عنوان روز عزاى عمومى معرفى شد.

هجرت به تركيه

امام خمينى (ره) در ۴ آبان ۱۳۴۳ هجرى شمسى طى صدور بيانيه اى انقلابى، در سحرگاه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ هجرى شمسى دوباره كماندوهاى مسلح اعزامى از تهران، منزل امام خمينى (ره) در قم را محاصره كردند. شگفت آنكه وقت بازداشت، همانند سال قبل مصادف با نيايش شبانه امام (ره) بود.

امام خمينى (ره) بازداشت و به همراه نيروهاى امنيتى مستقيماً به فرودگاه مهرآباد تهران اعزام و با يك فروند هواپيماى نظامى كه از قبل آماده شده بود، تحت الحفظ مأمورين امنيتى و نظامى به آنكارا پرواز كرد. عصر آن روز ساواك خبر تبعيد امام خمينى (ره) را به اتهام اقدام عليه امنيت كشور! در روزنامه ها منتشر ساخت.

اقامت امام خمينى (ره) در تركيه يازده ماه به درازا كشيد. در اين مدت رژيم شاه با شدت عمل بى سابقه اى بقاياى مقاومت را در ايران درهم شكست و در غياب امام خمينى (ره) به سرعت دست به اصلاحات آمريكا پسند زد. اقامت اجبارى در تركيه فرصتى مغتنم براى امام (ره) بود تا تدوين كتاب بزرگ «تحريرالوسيله» را آغاز كند.

هجرت به عراق

امام خمينى (ره) در روز ۱۳ مهرماه ۱۳۴۳ هجرى شمسى به همراه فرزند برومندش آيت ا... حاج آقا مصطفى از تركيه به تبعيدگاه دوم، كشور عراق اعزام شدند.

امام خمينى (ره) پس از ورود به بغداد براى زيارت مرقد ائمه اطهار (ع) به شهرهاى كاظمين، سامرا و كربلا شتافت و يك هفته بعد به محل اصلى اقامت طولانى و ۱۳ ساله خود يعنى نجف عزيمت كرد.

امام خمينى (ره) سلسله درسهاى خارج فقه خويش را با همه مخالفتها و كارشكنى هاى عناصر مغرض در آبان ۱۳۴۴ هجرى شمسى در مسجد شيخ انصارى (ره) نجف آغاز كرد كه تا زمان هجرت از عراق به پاريس ادامه داشت.

حوزه درسى ايشان به عنوان يكى از برجسته ترين حوزه هاى درسى نجف از لحاظ كيفيت و كميت شاگردان شناخته شد. امام خمينى (ره) از بدو ورود به نجف با ارسال نامه ها و پيك هايى به ايران، ارتباط خويش را با مبارزين حفظ كرده و آنان را در هر مناسبتى به پايدارى در پيگيرى اهداف قيام ۱۵ خرداد فرا مى خواند.

امام خمينى (ره) در تمام دوران پس از تبعيد، با وجود دشواريهاى پديدآمده، هيچگاه دست از مبارزه نكشيد و با سخنرانيها و پيامهاى خويش اميد به پيروزى را در دلها زنده نگاه مى داشت. چهار سال تدريس، تلاش و روشنگرى امام خمينى (ره) توانسته بود تا حدودى فضاى حوزه نجف را دگرگون سازد.

در سال ۱۳۴۸ هجرى شمسى علاوه بر مبارزين بى شمار داخل كشور مخاطبين زيادى در عراق، لبنان و ديگر بلاد اسلامى بودند كه نهضت امام خمينى(ره) را الگوى خويش مى دانستند.

شهادت آيت ا... حاج آقا مصطفى خمينى در اول آبان ۱۳۵۶ هجرى شمسى و مراسم پر شكوهى كه در ايران برگزار شد، نقطه آغازى بر خيزش دوباره حوزه هاى علميه و قيام جامعه مذهبى ايران بود.

امام خمينى(ره) در همان زمان به گونه اى شگفت اين واقعه را از الطاف «خفيه الهى» ناميده بود. رژيم شاه با درج مقاله اى توهين آميز عليه امام(ره) در روزنامه اطلاعات انتقام گرفت.

اعتراض به اين مقاله، به قيام ۱۹ دى ماه قم در سال ۱۳۵۶ هجرى شمسى منجر شد كه طى آن جمعى از طلاب انقلاب به خاك و خون كشيده شدند. شاه على رغم دست زدن به كشتارهاى جمعى نتوانست شعله هاى افروخته شده را خاموش كند.

هجرت به فرانسه

هجرت امام خمينى(ره) از عراق به پاريس طى ديدار وزراى خارجه ايران و عراق در نيويورك تصميم به اخراج امام خمينى(ره) از عراق گرفته شد.

روز دوم مهر ۱۳۵۷ هجرى شمسى منزل امام خمينى(ره) در نجف به وسيله قواى بعثى محاصره شد. انعكاس اين خبر با خشم گسترده مسلمانان در ايران، عراق و ديگر كشورها مواجه شد.

روز ۱۲ مهر ۱۳۵۷ هجرى شمسى، امام خمينى(ره) نجف را به قصد مرز كويت ترك گفت.

دولت كويت با اشاره رژيم ايران از ورود امام(ره) به اين كشور جلوگيرى كرد.

امام خمينى(ره) پس از مشورت با حجت الاسلام حاج سيداحمد خمينى تصميم به هجرت به پاريس گرفت.

در روز ۱۴ مهر ۱۳۵۷ هجرى شمسى ايشان وارد پاريس شدند. امام خمينى(ره) در دى ماه ۱۳۵۷ هجرى شمسى «شوراى انقلاب» را تشكيل داد. شاه نيز پس از تشكيل شوراى سلطنت و اخذ رأى اعتماد براى كابينه شاپور بختيار در روز ۲۶ دى ماه ۱۳۵۷ هجرى شمسى از كشور فرار كرد. خبر در شهر تهران و سپس ايران پيچيد و مردم در خيابانها به جشن و پايكوبى پرداختند.

هجرت به وطن

اوايل بهمن ۱۳۵۷ هجرى شمسى خبر تصميم امام خمينى(ره) در بازگشت به كشور منتشر شد. هركس كه مى شنيد، اشك شوق فرو مى ريخت.

سرانجام امام خمينى(ره) بامداد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷هجرى شمسى پس از ۱۴ سال دورى از وطن وارد كشور شد. استقبال بى سابقه مردم ايران چنان عظيم و غيرقابل انكار بود كه خبرگزاريهاى غربى نيز ناگزير از اعتراف شدند.

با پيروزى «انقلاب اسلامى»، نظام «جمهورى اسلامى» بنيان نهاده شد و اسلام عزيز پس از قرنها غربت، حياتى دوباره يافت و پرچم «لااله الا الله» برافراشته شد.

مردم ستمديده و مستضعفان جهان بيدار شدند و امروز شاهديم ستونهاى پوشالى جور و ستم، يكى پس از ديگرى فرو مى ريزد و همانگونه كه امام خمينى(ره) بارها تأكيد فرمودند:

«قرن حاضر، قرن پيروزى و حاكميت مستضعفان است»

باتوجه به سخنان امام خمينى(ره) و تصريح ايشان به نقش زمينه ساز اين نهضت براى انقلاب بزرگ مهدى (عج) به چند نكته اشاره مى شود ـ نهضت امام خمينى (ره) آغازگر انقلاب بزرگ اسلامى است كه دلالت دارد بر استمرار اثرگذاريها و انتشار افكار آن و رشد و گسترش آن در جهان اسلام تا زمانى كه امام مهدى(عج) ظهور كند.

ـ انقلاب امام خمينى(ره) جدا از انقلاب بزرگ مهدوى نيست، بلكه بخشى از آن است و همان هدفهاى استراتژيك آن را درباره برپايى حكومت جهانى اسلام دنبال مى كند، پس پرچم يكى است كه خود امام مهدى(عج) آن را بر دوش مى كشد.

ـ قيام امام خمينى(ره) به طور عملى زمينه ساز انقلاب بزرگ مهدوى است اين مسأله را با توجه به مناسب بودن دستاوردهاى اين انقلاب، با هدفهاى انقلاب امام مهدى(عج) استدلال مى كنيم و اين استدلال نقش مهمى در اثبات صحت اين احاديث دارد.

ـ آنچه كه نهضت امام خمينى(ره) به وجود آورده، با آنچه كه اين اخبار از آن خبر داده تطبيق مى كند. هرچند اين اخبار بيش از هزار سال پيش از وقوع اين نهضت صادر شده است، يعنى در زمانى كه اوضاع آن روز طورى نبوده كه حتى اشاره اى بر آنچه كه اين احاديث از آن خبر مى دهند.

بعد از پيروزى انقلاب اسلامى نيز ايران خط مشى ديپلماتيكى معتبرى يعنى بى طرفى و عدم وابستگى محض را برگزيد.

«حكومت اسلامى آزاد و مستقل خواهد بود ... ما نه به سوى غرب و نه به سوى شرق تمايل و گرايش نخواهيم داشت. آرزومنديم جمهورى اسلامى بى طرف و غيروابسته باقى بماند. ما با تمام كشورها تا زمانى كه در امور داخلى ما مداخله نكنند، روابط دوستانه خواهيم داشت.»

 امام خمينى(ره) حفاظت از نظام جامعه اسلامى، جلوگيرى از بى نظمى و هرج و مرج در ميان امت اسلامى، حفاظت از حدود و ثغور كشور اسلامى از هجوم بيگانگان و اجراى احكام الهى را از جمله اهداف اصلى در استقرار حكومت اسلامى مى دانند.

در وصيت نامه سياسى ـ الهى امام خمينى(ره) اينگونه آمده كه:

ـ انقلاب اسلامى ايران يك رويداد الهى و غيرقابل قياس با انقلابهاى ديگر است.

امام خمينى(ره) ولايت فقيه را به دو نوع تقسيم مى كند:

ـ تكوينى مخصوص ائمه(ع)

ـ تشريعى (منصب عمومى ولايت)

به امر امام خمينى(ره) سازمانها و نهادهاى مختلفى شكل گرفت، كه هريك سهم بسزايى در حفظ انقلاب و دستاوردهاى آن و بازسازى كشور و دستگيرى از مستمندان و اقشار آسيب پذير داشت كه فهرست زير از آن جمله است:

ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامى

ـ بسيج

ـ جهادسازندگى

ـ بنيادشهيد

ـ بنياد پانزده خرداد

ـ بنياد مسكن

ـ بنياد مستضعفان و جانبازان

ـ نهضت سوادآموزى

ـ دادگاه ويژه روحانيت

ـ مجمع تشخيص مصلحت نظام

ـ شوراى عالى انقلاب فرهنگى

ـ كميته امداد

 هجرت به ابديت

انا لله و انا اليه راجعون

درحالى كه عمر حضرت امام خمينى(ره) به ۹۰ سالگى نزديك شده بود، هنوز يكى از پركارترين رهبران سياسى جهان بودند كه نشاط خدمت در راه تعالى جامعه اسلامى و حل مشكلات آن را هيچگاه، حتى در سهمگين ترين حوادث از دست نمى دادند.

شگفت آنكه امام خمينى(ره) در يكى از غزلياتش كه چند سال قبل از رحلت سروده اين چنين آمده است كه:

             انتظار فرج از نيمه خرداد كشم

                                     سالها مى گذرد حادثه ها مى آيد

امام خمينى(ره) هدفها و آرمانها و هر آنچه را كه مى بايست ابلاغ كند، گفته و در عمل نيز تمام هستى اش را براى تحقق همان هدفها به كار گرفته بود.

حضرت امام خمينى(ره) در تاريخ دوم خرداد ۱۳۶۸ در بيمارستان جماران بسترى شدند. بعد از بسترى شدن در حالى كه چند عمل جراحى سخت و طولانى را تحمل كرده بودند و چندين سرم به دستهاى مباركشان وصل بود، نافله شب مى خواندند و قرآن تلاوت مى كردند.

اينك اين لحظه شكوهمند براى او و جانگاه و تحمل ناپذير براى پيروانش، فرا مى رسيد.

او خود در وصيتنامه اش نوشته است:

«بادلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوى جايگاه ابدى سفر مى كنم و به دعاى خير شما احتياج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحيم مى خواهم كه عذرم را در كوتاهى خدمت و قصور و تقصير بپذيرد واز ملت اميدوارم كه عذرم را در كوتاهى ها و قصور و تقصيرها بپذيرند و با قدرت و تصميم و اراده به پيش بروند.»

سرانجام در ساعت ۲۲/۲۳ دقيقه شب شنبه سيزدهم خردادماه سال ۱۳۶۸ هجرى شمسى لحظه وصال بود. قلبى از كار ايستاد كه ميليونها قلب را به نور خدا و معنويت احيا كرده بود.

وقتى كه گوشه هايى از حالات معنوى و آرامش حضرت امام(ره) در اين ايام از تلويزيون پخش شد غوغايى در دلها برافكند كه وصف آن جز با بودن در آن فضا ممكن نيست.

لبها دائماً به ذكر خدا در حركت بود و با چنين حالتى بود كه روحش به ملكوت اعلى پرواز كرد. وقتى كه خبر رحلت حضرت امام خمينى(ره) منتشر شد، گويى زلزله اى عظيم رخ داده است، بغضها تركيد و سرتاسر ايران و همه كانونهايى كه در جهان با نام و پيام امام خمينى(ره) آشنا بودند يكپارچه گريستند و بر سر و سينه زدند.

«روح بلند حضرت امام خمينى (ره) به ملكوت اعلى پيوست»

اما آنان كه عشق را مى شناسند و تجربه كرده اند، مشكلى نخواهند داشت. حقيقتاً مردم ايران عاشق امام خمينى(ره) بودند و چه شعار زيبا و گويايى در سالگرد رحلتش انتخاب كرده بودند كه:

«عشق به خمينى عشق به همه خوبيهاست»

هجرت ايشان داغى التيام ناپذير بر قلبها نهاد. جمعيت چند ميليونى و شكوه حماسه حضور مردم در مراسم تشييع پيكر امام خمينى(ره)، از شگفتى هاى تاريخ است.

رحلت امام خمينى (ره) نيز همچون حياتشان منشأ بيدارى و نهضتى دوباره شد و راه و يادشان جاودانه گرديد.

هجرت خدا حافظى

روز و شب پانزدهم خرداد ۱۳۶۸ هجرى شمسى ميليونها نفر از تهران و سوگوارانى كه از شهرها و روستاهاى دور و نزديك آمده بودند، در محل مصلاى بزرگ تهران اجتماع كردند تا براى آخرين بار با پيكر مطهر مردى كه با قيامش قامت خميده ارزشها و كرامتها را در عصر سياه ستم استوار كرده، وداع كنند.

پيكر پاك و سبز پوش امام خمينى(ره) در حلقه ميليونها نفر از جمعيت ماتم زده چون نگينى مى درخشيد. هر كس به زبان خويش با امامش زمزمه مى كرد و اشك مى ريخت.

پرچمهاى عزا بر در و ديوار شهر آويخته و آواى قرآن از تمام مساجد و مراكز و ادارات و منازل به گوش مى رسيد. شب كه فرار رسيد هزاران شمع ياد مشعلى كه حضرت امام خمينى(ره) افروخته است، در بيابان مصلى و تپه هاى اطراف آن روشن شد.

باور اينكه ديگر صداى دلنشين امام خمينى(ره) را در حسينيه جماران نخواهند شنيد، طاقتها را برده بود.

مردم شب را در كنار پيكر امام(ره) به صبح رسانيدند. در نخستين ساعت بامداد شانزده خرداد، ميليونها تن به امامت آيت ا... العظمى گلپايگانى(ره) با چشمانى اشكبار برپيكر امام (ره) نماز گزاردند.

مراسم تشييع پيكر امام(ره)، از شگفتيهاى تاريخ است. نسل پرورش يافته در مكتب الهى امام خمينى(ره) به اين فرموده امام (ره) ايمان كامل داشت كه:

«در جهان حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداكاريها و جان نثاريها و محروميت ها مناسب حجم بزرگى مقصود و ارزشمندى و علو رتبه آن است.»

پس از آن مراسم تدفين به علت شدت احساسات عزاداران امكان ادامه نيافت، مراسم به بعد موكول شده و زمان آن بعداً اعلام شد.

لحظه به لحظه بر جمعيت عزادار كه براى خداحافظى با رهبرشان به مصلا آمده بودند افزوده مى شد و مراسم خاكسپارى با مشكل مواجه مى گرديد، به ناچار بعد از ظهر همان روز مراسم تدفين با همان احساسات عاشقانه و مردمى و با دشوارى تمام انجام شد كه گوشه هايى از اين مراسم به وسيله خبرنگاران به جهان مخابره شد و بدين سان رحلت حضرت امام خمينى(ره) نيز همچون حياتش منشأ بيدارى و نهضتى دوباره شد و راه و يادش جاودانه گرديد چرا كه:

«او حقيقت بود و حقيقت هميشه زنده است و فنا ناپذير»

منابع و مأخذ:

۱ـ «پابه پاى آفتاب»:
ـ
 ج،۱
كتال «بررسى وتحليل نهضت امام خمينى(ره)» محل سكونت جد خمينى را «لكنهور» هندوستان ذكر كرده است.
۲ـ ج،۱ ص ،۱۷
مصاحبه مرتضى پسنديده.
ج،
۱ ص۲۰

ج،
۱ ص۲۵
ج،
۱ ص۲۶
ج،
۱ ص۲۹
ج،
۱ ص،۶۰ مصاحبه احمد خمينى
ج،
۲ ص۲۲۷

ج،
۳ ص،۲۲ مصاحبه آخوند حجت همدانى
۳ـ مقدمه كتاب «كوثر»، ج۱

«توسط سيد احمد خمينى فرزند برومند حضرت امام(ره) نوشته شده است»
۴ـ روزنامه اطلاعات، ۲۰ خرداد ۶۹
۵ـ روزنامه رسالت، ۲۴ خرداد ۶۸
۶ـ  سايت خبرى حضرت امام خمينى(ره)
۷ـ 
بررسى و تحليلى از نهضت امام خمينى، نوشته حميدروحانى
۸
ـ نهضت روحانيون ايران، نوشته على دوانى
۹ ـ آيت الله  خمينى... در «كيهان هوايى»، ۳۰۳ ، ۱۹۷۹/۱/،۲۴ ص۱۲.

۱۰ـ شؤون و اختيارات ولى فقيه، ترجمه مبحث ولايت فقيه از كتاب البيع امام خمينى(ره) ( چاپ چهارم: تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ۱۳۷۴) ص۲۳.
۱۱ـ مرا دريابيد قبل از اين كه از دستم بدهيد، اشاره به كلامى از حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه.
۱۲ـ (صحيفه نور)، رهنمودهاى امام خمينى، ج ا،۷۳/
وزارت ارشاد.
۱۳
ـ (ولايت فقيه). امام خمينى، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى.
۱۴ـ رجوع شود به تفسير فخر رازى، ج،۱۶ ص۴۰

۱۵ـ رجوع شود به تفسير الدرلمنثور، السيوطى، ج،۲۴ ص۱۷۶
۱۶ـ رجوع شود به تفسير طبرى، ج،۱۶ ص۲۱۵
۱۷ـ رجوع شود به تفسير قرطبى، ج،۸ ص۱۲۱
۱۸ـ رجوع شود به مجمع البيان، الطبرسى، ج،۵ ص۳۵

 

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
---
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 747
Visitorsofday : 56
Visitorsofpage : 200070
Onlinevisitors : 16
PageLoad : 0.6719

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت