جمعه ٣٠ شهريور ١٣٩٧
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
Fmenu Not Found
iran
همدان - غار علي صدر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
بیانات مقام معظم رهبری پیرامون آفریقا

 منبع : رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در آدیس آبابا

 نويسنده : محمد رضا تارتار    ایمیل : mtartar2002@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/02/30   ( آخرين ويرايش : 1392/04/08 )

گزیده هایی از بیانات مقام معظم رهبری

 

پیرامون آفریقا از سال 1358 تاکنون

 

کاری از :

محمد رضا تارتار

کارشناس رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در آدیس آبابا

اردیبهشت 1392

 

 

فهرست :

مقدمه

1 - ویژگی های آفریقا و مردم آن

1.1 ) ثروت غنی و امکانات طبیعی:

1.2 )  استعداد انسانی

1.3 )  تمدن و فرهنگ غنی، فرهنگ شمال آفریقا، ملت های اصیل

1.4 ) خاطره استعمار، مقابله با نظام سلطه، تنفر از امریکا

1.5 ) ملت مظلوم

2. نقش غرب در آفریقا

2.1 ) مقابله با اسلام

2.2 ) تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه

2.3 ) استعمار کهن و نوین

2.3.1 ) چپاول ثروت های آفریقا

2.3.2 ) ایجاد تفرقه میان مردم آفریقا

2.3.3 ) جذب استعدادهای انسانی

2.3.4 ) نظارت بر انتخابات

2.3.5 ) کمک مالی

2.3.6 ) دفاع از دموکراسی

2.3.7 ) انحراف انقلاب ها

3 ) اسلام در آفریقا

3.1 ) نفوذ قرآن و اسلام در آفریقا

3.2 ) نفوذ علما در آفریقا

3.3 ) نقش مسلمانان در کشورهای آفریقا

3.4 ) دوستی اهل بیت علیهم السلام

3.5 ) عقیده به مهدویت

4 ) ایران و آفریقا

4.1 ) مبارزه با ظلم

4.2 ) اهمیت فعالیت مسلمین و مردم دنیا

4.3 ) نگاه ایران به آفریقا

4.4 ) محبوبیت و الگو بودن و تاثیر ایران

4.5 ) اهمیت قانون اساسی و کارنامه موفقیت های ایران

5 ) بایدهای آفریقا

5.1 )اتحاد میان مسلمانان، ایجاد پیمان اسلامی

5.2 ) همکاری کشورهای مستقل با یکدیگر

5.3 ) اهمیت رابطه مردم با مساجد

5.4 ) استفاده از ظرفیت های یکدیگر

5.5 ) اهمیت تحمل سختی ها

 5.6 ) اهمیت نفوذ علما در آفریقا

5.7 ) اهمیت استفاده از استعدادها

5.8 ) اهمیت شخصیت و هویت مردم آفریقا

5.9 ) اهمیت حمایت از مردم آفریقا

5.10 ) اهمیت حفظ ریشه ها در آفریقا

5.11 ) اهمیت حفظ زبان بومی

5.12 ) اهمیت لباس ملی

6 ) نقاط ضعف آفریقا

6.1 ) تفکر تمسک به غرب

6.2 ) ترس از استکبار

6.3 ) نبود رهبر

سخنان حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در توصیه به ملت آفریقا

منابع و ماخذ :

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

         پیروزی انقلاب اسلامی ، نقش اساسی در بیداری مسلمانان جهان ایفا کرد . دیدگاه فرا ملّیتی انقلاب اسلامی باعث گردید ، مسلمانان بار دیگر در جستجوی بازیافت « هویت اسلامی » خود برآیند . جان تازه گرفتن بیداری اسلامی با سقوط دیکتاتورها در آفریقا ، پیشتازی اخوان المسلمین در انتخابات مجلس مصر ، پیروزی اصول گرایان اسلامی در انتخابات تونس و مراکش ، روی کار آمدن جنبش‌ اسلامی و مردمی در سودان ، احیای جنبش اسلامی در الجزایر ، اعلام شریعت اسلام به عنوان اساس قانون‌گذاری در لیبی ، گسترش شریعت و احیاگری اسلامی در نیجریه و احیای جنبش اسلامی و آغاز بیداری اسلامی در اتیوپی و اتفاقات رخداد در جهان اسلام بالاخص « کشورهای آفریقایی و موج بیداری اسلامی در میان مسلمانان اتیوپی » و « همايش بزرگداشت روز جهاني آفريقا » در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  انگیزه ای شد تا نسبت به جمع آوری سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله) پیرامون آفریقا در شش بخش مجزا تقدیم پژوهشگران و علاقه مندان محترم به حوزه آفریقا گردد :

1.      ویژگی های آفریقا و مردم آن

2.      نقش غرب در آفریقا

3.       اسلام در آفریقا

4.      ایران و آفریقا

5.      بایدهای آفریقا

6.       نقاط ضعف آفریقا

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از آن جمله انقلاب‌هایی است که به نسبت جهان شمولی دین اسلام دیدگاه فرا ملّیتی دار د. به کشور ، ملت ، قوم و مکان خاص محدود نمی‌گردد . انقلاب اسلامی با معرفی چهره واقعی اسلام ناب محمدی(ص) ، اسلام را به عنوان دین جامع و متناسب با شرایط روز به جهانیان ، ارائه کرد. روحیه‌ی تلاش و جهاد در راه خدا را در میان امت اسلامی باز گرداند. اعتماد به نفس قوی و نیرومندی در میان جنبش‌های اسلامی ایجاد کرد. با این که حکومت‌های مستبد و مورد حمایت قدرت‌های شیطانی، راه مقابله با انقلاب اسلامی و سرکوب نهضت‌های‌اسلامی را در پیش گرفتند، اما مردم مسلمان در اقصی نقاط جهان راه بیداری اسلامی را برگزیدند. با آمدن در خیابان‌ها، توانایی خود را در ایجاد حاکمیت مردم سالاری دینی عملا به اثبات رسانیده، دیکتاتور‌های فاسد را یکی پس از دیگری به زیر کشیده، و «هر روز که بگذرد، امواج سهمگین بیدارى‏ اسلامى، تخت‌هاى قدرت فرعون‏هاى عالم را بیشتر خواهد لرزاند»

امروز آثار تأسیس جمهوری ناب اسلامی در ایران را در سراسر کشورهای منطقه شاهد هستیم وجوانان مسلمان با الگو پذیری از ایران درصدد اسلامی نمودن نظام‌های سیاسی خود هستند.

« این جوانانى که در آفریقا ، به نام اسلام شعار مى‏دهند و به اسم جمهورى اسلامى به هیجان مى‏آیند ».

به فرموده مقام معظم رهبری:

« امروز بیدارى اسلامى در کشورهاى گوناگون و بیدارى روح معنویّت در سرتاسر جهان، مرهون انقلاب اسلامى است.»

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور بُروندی با اشاره به نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران به کشورهای افریقایی تأکید کردند :

« ایران از پیشرفت و توسعه کشورهای افریقایی و اتحاد آنها استقبال می کند.»

ایشان با اشاره به اقدامات خصمانه برخی کشورهای اروپایی و همچنین امریکا در استعمار کشورهای افریقایی و ایجاد توطئه و فتنه در این کشورها، خاطرنشان کردند:

« امیدواریم آینده افریقا و از جمله بروندی بسیار بهتر و همراه با پیشرفتهای روزافزون باشد. »

همچنین رهبر انقلاب اسلامی با استقبال از توسعه روابط ایران با کشورهای آفریقایی تأکید کردند:

« اتحادیه افریقا می تواند یک مرکز اقتدار برای همه کشورهای افریقایی باشد و جمهوری اسلامی ایران از همگرایی بیشتر در این اتحادیه حمایت می کند. » (1)

مسلمانان قاره آفریقا، از ابتدا، مشتاقانه درصدد شناخت اصول و مبانی انقلاب اسلامی برآمدند و موج بیداری اسلامی در آفریقا جان تازه گرفت. طی سه دهه بعد از پیروزی انقلاب با جریان‌های اصول گرایی اسلامی، مخصوصا در شمال آفریقا، توسط حاکمان مستبد و جیره خوار غرب، به شدت سرکوب گردید، اما در زمستان1389ش، چنان موج کوبنده‌ی اسلامی از شمال آفریقا برخواست که هیچ قدرت مادی گرایی یارای مقابله با آن را در خود ندید و بیداری اسلامی، حاکم‌های دیکتاتور مورد حمایت غرب را یکی بعد از دیگری از میان برداشت. چه زیباست که این اصول در گزیده هایی از بیانات مقام معظم رهبری آورده شده و در خاتمه سخنان حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در توصیه به ملت آفریقا پایان بخش جمع بندی مطالب پیرامون مردم آفریقا خواهد بود .

 

 1 - ویژگی های آفریقا و مردم آن

 مقام معظم رهبری ویژگی های منحصربه فرد قاره آفریقا را در پنج عنوان کلی بر می شمارند که عبارتند از:

 1.1 ) ثروت غنی و امکانات طبیعی

1.2 ) استعداد انسانی

1.3 ) تمدن و فرهنگ غنی، فرهنگ شمال آفریقا، ملت های اصیل

1.4 ) خاطره استعمار، مقابله با نظام سلطه، تنفر از امریکا

1.5 ) ملت مظلوم

 1.1 ) ثروت غنی و امکانات طبیعی:

         كشورهاى آفريقايى بر روى درياهايى از منابع طبيعىِ بسيار لازم براى مردمانشان زندگى مى‏كنند. در آن‏جا الماس هست، مواد معدنى بسيارى هست كه بشر به آن احتياج يا اشتياق دارد.(2)

        آفريقا قاره‏اى است كه هم استعداد انسانى در آن‏جا هست، هم استعداد عجيب طبيعى.(3) 

عمده ثروت هاى دنيا هم، نه در اروپا كه در آسيا و افريقا نهفته بود(4)

 رهبر معظم‌ انقلاب‌‌اسلامی‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مظلوميت‌ كشورهای‌ آفريقايی‌ در برابر مداخلات‌ بيگانگان‌ فرمودند: ملت‌ مسلمان‌ کشور مالی‌ همانند بسياری‌ از ملل‌ همجوار خود در آفريقا به‌ رغم‌ داشتن‌ امكانات‌ طبيعی‌ فراوان‌ مظلوم‌ واقع‌ شده‌ است.(5)

        كشورهاى آفريقائى به رغم تلاش قدرت ها براى جلوگيرى از بهره‏مندى مردم آفريقا از تمدن، فرهنگ غنى و مواهب طبيعى اين مزايا، با تحرك و نشاط علمى و عملى مى‏توانند استعدادهاى خود را به فعليت برسانند.(6)

   1.2 )  استعداد انسانی

         ملت های‌ آفريقايی‌ ملت های‌ اصيلی‌ هستند و آفريقا مركز استعدادهای‌ طبيعی‌ و انسانی‌ فراوان‌ است‌ به گونه‌ای‌ كه‌ شخصيت های‌ برجسته ای‌ در طول‌ ده ها سال‌ گذشته‌ آفريقا ظهور پيدا كرده‌اند. (7)

        ملت های‌ آفريقايی‌ ملت های‌ اصيلی‌ هستند و آفريقا مركز استعدادهای‌ طبيعی‌ و انسانی‌ فراوان‌ است.‌(8) 

 1.3 )  تمدن و فرهنگ غنی، فرهنگ شمال آفریقا، ملت های اصیل

         ايشان با اشاره به تمدن و فرهنگ غنى و همچنين مواهب طبيعى كشورهاى آفريقائى خاطرنشان كردند: به رغم تلاش قدرت ها براى جلوگيرى از بهره‏مندى مردم آفريقا از اين مزايا، كشورهاى آفريقائى با تحرك و نشاط علمى و عملى مى‏توانند استعدادهاى خود را به فعليت برسانند.(9)       

ملت های‌ آفريقايی‌ ملت های‌ اصيلی‌ هستند.(10)

 

 1.4 ) خاطره استعمار، مقابله با نظام سلطه، تنفر از امریکا

 ملت هاى منطقه‏ى خاورميانه، منطقه‏ى اسلامى و شمال آفريقا از ته دل از آمريكا متنفرند؛ چون در طول سال هاى متمادى از آمريكا در اين منطقه خشونت ديدند، دخالت نظامى ديدند، حق‏كشى ديدند، تبعيض ديدند، مداخله‏هاى زورمدارانه ديدند، از دست رفتنِ حقوق خودشان را به وسيله‏ى دولت هاى زورگوى آمريكائى در طول سال هاى گذشته مشاهده كردند، لذا متنفرند.(11)

        و اما در ابعاد اسلامى؛ يك مليّت معمولاً در داخل مرزهاى خود زندانى است و بيرون مرز، هيچ‏گونه ارزش و جاذبه و احترامى ندارد؛ اما نظام اسلامى در سرتاسر دنياى اسلام و هرجا كه مسلمانى وجود داشت، هويّت اسلامى و احساس شخصيت را هم در افراد و هم در ملت ها زنده كرد. اقليت هاى مسلمان كه در دنيا متفرّق بودند، احساس شخصيّت كردند. ملت هاى مسلمان، به خصوص در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا -يعنى در واقع اجزاى امپراتورىِ متلاشى شده قديمى عثمانى كه سال هاى سال رنج استعمار را تحمّل كرده بودند - احساس كردند مجدّداً نسيمى وزيده است. البته ما امپراتورى عثمانى را اصلاً تأييد نمى‏كنيم؛ يك حكومت سلطنتى بود مثل بقيه حكومت هاى سلطنتى، با همان مشكلات و گرفتاري ها؛ اما اروپايي ها - فاتحان جنگ بين‏الملل اوّل - وقتى اين حكومت بزرگ را كه از منطقه بالكان تا تمام آسياى صغير و خاورميانه و شمال آفريقا گسترش داشت - از بوسنى و هرزگوين تا مصر و تركيه كنونى و عراق و سوريه و فلسطين - متلاشى نمودند، به اين اكتفا نكردند كه حكومت را زايل كنند؛ از ملت ها انتقام كشيدند و آن ها را تحقير كردند! قطعه قطعه بخش هاى اين حكومت به دست يكى از دولت هاى اروپايى افتاد و همان داستان غمبار استعمار تكرار شد؛  داستانى كه هرگز از ياد اين ملت ها نخواهد رفت و از تاريخ آن ها زايل نخواهد شد. در يك كشور، بيگانه‏اى بيايد حكومت كند و تمام امكانات آن كشور در خدمت شخص بيگانه و دستگاه بيگانه و نظام بيگانه باشد و مردم آن كشور مجبور باشند از بيگانه‏اى كه بر آن ها حكومت مى‏كند، اطاعت كنند و جرأت نكنند اندكى برخلاف مصالح او حرف بزنند يا حركت كنند. واقعيت استعمار اين بود.(12)

        خوب، اينها انقلاب ها است. حالا يك شبه‌انقلاب هائى هم در منطقه‌ى خاورميانه و عمدتاً شمال آفريقا و آمريكاى لاتين داريم كه در واقع انقلاب نبود؛ غالباً كودتا بود. در اواخر دهه‌ى 50 و اوائل دهه‌ى 60 در كشورهاى شمال آفريقا - يعنى مصر و ليبى و سودان و تونس - يك حركت هاى انقلابى با گرايش چپ اتفاق افتاد. همه‌ى اين كشورها، كشورهاى انقلابى بودند؛ اما جز استثناهاى معدودى، همان كسانى كه خودشان عوامل انقلاب بودند، از انقلاب منحرف شدند. انقلاب ها، انقلاب هاى چپ بود، ضد آمريكائى بود، ضد انگليسى يا ضد فرانسوى بود؛ مردم را اينجورى توى ميدان آورده بودند؛ اما همان كسانى كه خودشان در رأس اين انقلاب ها قرار داشتند، عملاً منحرف شدند و به سمت همان نيروهاى استعمارگر غلتيدند! يكى‌اش همين «بورقيبه‌«ى تونس بود. خوب، بورقيبه رهبر انقلاب تونس بود؛ اصلاً انقلاب تونس را او به وجود آورده بود؛ اما خودش تبديل شد به يك عنصر دست‌نشانده‌ى غرب و فرانسه؛ رفت در آن جهت، كه بعد هم «بن‌على» بود كه دنبال او آمد. يا در مصر، «انورسادات» جزو ياران «جمال عبدالناصر» بود؛ جزو كسانى بود كه كودتا يا به قول خودشان انقلاب افسران آزاد را به وجود آورده بودند؛ اصلاً حركت افسران آزاد در زمان جمال عبدالناصر، با شعار «نجات فلسطين» بود؛ اما كارشان به آنجا رسيد كه با غاصب فلسطين آشتى كردند، عليه مردم فلسطين توطئه كردند، و در اين اواخر كار به جائى رسيد كه حتّى با صهيونيست ها همكارى كردند براى محاصره‌ى فلسطين، براى محاصره‌ى غزه، براى نابودى مردم فلسطين! يعنى صد و هشتاد درجه جهت آن حركت اوليه عوض شد.

يا در سودان. به نظرم شماها يادتان نيست از «نُميرى». ما از روى كار آمدن نُميرى هم يادمان هست. نُميرى يك افسر انقلابى بود كه در واقع سودان را از دست غرب نجات داد؛ اما همين نُميرى به تدريج رفت به سمت غرب، تبديل شد به يك عامل غرب؛ كه اين انقلابيون بعدى كه امروز در سودان سر كار هستند، عليه او قيام كردند و كشور را از دست او بيرون آوردند. جعفر نُميرى از يك عنصر ضدغربى كه عليه حكومت غربى كودتا مي كند، به تدريج تبديل مي شود به يك عنصر غربىِ مستخدم غرب و كارگزار غرب و مزدور غرب! بقيه هم همين جورند.

من يادم هست كه در سال هاى دهه‌ى 40 شمسى در مشهد، ما راديوى «صوت‌العرب» مصر را - كه زمان عبدالناصر بود مي گرفتيم و مي شنيديم. جمال عبدالناصر به ليبى رفته بود و به اتفاق همين «قذافى» - كه آن وقت يك جوان بيست و هشت نُه ساله‌اى بود كه كودتا كرده بود - و همان جعفر نُميرى، هر سه در راديوى صوت‌العرب مصر سخنرانى مي كردند. آن ها با همديگر اجتماع داشتند و حرف هاى انقلابى و تند مي زدند. همين قذافى شعارهائى مي داد كه ما آن وقت به هيجان مى‌آمديم. ماها غالباً در عين مبارزه بوديم. گرفتن اين راديو هم خلاف قانون بود. ما با بعضى از رفقا - كه يكى‌مان راديو داشت - شب مي رفتيم در يك خانه‌اى مى‌نشستيم و راديوى صوت‌العرب را گوش مي كرديم.

      حركت ها اينجورى بوده. يعنى انقلاب ها بر اثر عوامل گوناگون، يا از همان اول منحرف شدند، يا بعد از اندكى منحرف شدند. گاهى اين انحراف، ده‌ها سال هم طول كشيده. در كشورى مثل فرانسه، اين انحراف هفتاد و چند سال به طول انجاميد، تا اينكه توانست به تدريج پاره‌اى از اهداف را - آن هم نه همه‌ى اهداف را - تحقق ببخشد.(13)

        و اما در ابعاد اسلامى. يك مليّت معمولاً در داخل مرزهاى خود زندانى است و بيرون مرز، هيچ‏گونه ارزش و جاذبه و احترامى ندارد؛ اما نظام اسلامى در سرتاسر دنياى اسلام و هرجا كه مسلمانى وجود داشت، هويّت اسلامى و احساس شخصيت را هم در افراد و هم در ملت ها زنده كرد. اقليت هاى مسلمان كه در دنيا متفرّق بودند، احساس شخصيّت كردند. ملت هاى مسلمان، به خصوص در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا -يعنى در واقع اجزاى امپراتورىِ متلاشى شده قديمى عثمانى كه سال هاى سال رنج استعمار را تحمّل كرده بودند - احساس كردند مجدّداً نسيمى وزيده است. البته ما امپراتورى عثمانى را اصلاً تأييد نمى‏كنيم؛ يك حكومت سلطنتى بود مثل بقيه حكومت هاى سلطنتى، با همان مشكلات و گرفتاري ها؛ اما اروپايي ها - فاتحان جنگ بين‏الملل اوّل - وقتى اين حكومت بزرگ را كه از منطقه بالكان تا تمام آسياى صغير و خاورميانه و شمال آفريقا گسترش داشت - از بوسنى و هرزگوين تا مصر و تركيه كنونى و عراق و سوريه و فلسطين - متلاشى نمودند، به اين اكتفا نكردند كه حكومت را زايل كنند؛ از ملت ها انتقام كشيدند و آن ها را تحقير كردند! قطعه قطعه بخش هاى اين حكومت به دست يكى از دولت هاى اروپايى افتاد و همان داستان غمبار استعمار تكرار شد؛ داستانى كه هرگز از ياد اين ملت ها نخواهد رفت و از تاريخ آن ها زايل نخواهد شد. در يك كشور، بيگانه‏اى بيايد حكومت كند و تمام امكانات آن كشور در خدمت شخص بيگانه و دستگاه بيگانه و نظام بيگانه باشد و مردم آن كشور مجبور باشند از بيگانه‏اى كه بر آن ها حكومت مى‏كند، اطاعت كنند و جرأت نكنند اندكى برخلاف مصالح او حرف بزنند يا حركت كنند. واقعيت استعمار اين بود.(14)

 1.5 ) ملت مظلوم

رهبر معظم‌ انقلاب‌‌اسلامی‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مظلوميت‌ كشورهای‌ آفريقايی‌ در برابر مداخلات‌ بيگانگان‌ فرمودند: ملت‌ مسلمان‌ کشور مالی‌ همانند بسياری‌ از ملل‌ همجوار خود در آفريقا به‌ رغم‌ داشتن‌ امكانات‌ طبيعی‌ فراوان‌ مظلوم‌ واقع‌ شده‌ است‌ و اين‌ مطلب‌ كه‌ ملت‌ و دولت‌ مالی‌ اكنون‌ در صدد بازسازی‌ كشور خود و خارج‌ شدن‌ از زير بار مشكلات‌ تحميل‌ شده‌ بر آمده‌اند برای‌ ما يك‌ پديده‌ خوشايند محسوب‌ می‌شود(15)

        پروردگارا! بر مستضعفان و مظلومان و محرومان و ملت هاى مظلوم - ملت مظلوم افغانستان، ملت مظلوم عراق، ملت هاى مظلوم شمال آفريقا و نقاط ديگر دنيا - رحمت و عون و لطف خودت را نازل كن؛ گرفتاري هايى را كه بر آن ها تحميل شده است، از آن ها برطرف فرما.(16)

 2. نقش غرب در آفریقا

        مقام معظم رهبری نقش غرب در آفریقا در مقابله با اسلام ، تثبیت رژِیم صهیونیست و استعمار کهن و نوین را مورد بررسی و انتقاد قرار داده اند:

2.1 ) مقابله با اسلام (گروه های تبشیری)

2.2 ) تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه

2.3 ) استعمار کهن و نوین

2.3.1 ) چپاول ثروت های آفریقا و ظلم به ملت آفریقا

2.3.2 ) ایجاد تفرقه میان مردم آفریقا

2.3.3 ) جذب استعدادهای انسانی

2.3.4 ) نظارت بر انتخابات

2.3.5 ) کمک مالی

2.3.6 ) دفاع از دموکراسی

2.3.7 ) انحراف انقلاب ها

2.1 ) مقابله با اسلام

گذشته‌ى امت اسلامى چيزى است كه استعمار از هنگام ورود به آسيا و آفريقا، همت بر مخدوش ساختن و به فراموشى سپردن آن داشته است.(17)

        اكنون براى همه‏ى خاورميانه و شمال آفريقا و همه‏ى دنياى اسلام، توطئه و نقشه در سر مي پرورانند و نهضت بيدارى را كه امروز جان تازه‏اى در پيكر امت اسلامى دميده است، هدفِ كينه و انتقامِ خويش ساخته‏اند. (18)

        منطقه‏ى خاورميانه و شمال آفريقا در دورانى طولانى و بيش از يك قرن، به دست دولت هاى غربى انگليس و فرانسه و ديگران و سپس به دست امريكا استثمار و اشغال و تحقير شدند؛ منابع طبيعى آنان غارت و روحيه‏ى آزادگى در آنان سركوب شد و ملت هاى آنان گروگان طمع‏ورزى بيگانگانِ متجاوز شدند، و پس از آن كه بيدارى اسلامى و نهضت هاى مقاومت ملت ها، ادامه‏ى آن وضع را براى ستمگران بين‏المللى ناممكن ساخت و مسأله‏ى شهادت و عروج الى‏اللَّه و فى‏سبيل‏اللَّه همچون عاملى بى‏بديل در صحنه‏ى جهاد اسلامى بار ديگر ظاهر شد، متجاوزانِ منفعل به شيوه‏هاى مزوّرانه روى آوردند و استعمار جديد را جايگزين روش گذشته كردند.

ولى امروز ديو چند چهره‏ى استعمار، همه‏ى توانائي هاى خود را براى به زانو در آوردن اسلام به عرصه آورده است؛ از نيروى نظامى و مشت آهنين و اشغال صريح تا زنجيره‏ى اهريمنى تبليغات و به كارگيرى هزاران سامانه‏ى دروغ پراكنى و شايعه‏سازى، و از سازماندهى دستجات ترور و آدمكشى بيرحمانه تا گسترش دادن ابزارهاى فساد اخلاقى و تكثير و ترويج مواد مخدّر و تخريب عزم و روحيه و اخلاق جوانان، و از تهاجم همه جانبه‏ى سياسى به مراكز مقاومت تا برانگيختن نخوت هاى قومى و تعصب هاى فرقه‏ئى و ايجاد دشمنى ميان برادران. (19)

        در آفريقا مشاهده مى‏كنيد كه اين حركات تبشيرى را فقط براى مقابله‏ى با اسلام ناب به راه انداخته‏اند. (20)

        در آفريقا نهضت هاى اسلامى به شدّت مورد نفرت استكبار جهانى است. هرجا بيدارىِ اسلامى احساس مى‏شود، اينها نسبت به آن حسّاسند. (21)

2.2 ) تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه

        امریكا در صدد است‌ با تثبیت‌ رژیم‌ اشغالگر، همه‌ی‌ سررشته‌های ‌زندگی‌ در این‌ منطقه‌ی‌ حساس‌ را به‌ دست‌ گیرد و خود را از نگرانی‌ خیزش ‌اسلامی‌ در خاورمیانه‌ و آفریقا نجات‌ دهد. (22)

2.3 ) استعمار کهن و نوین

 2.3.1 ) چپاول ثروت های آفریقا

منطقه‏ى خاورميانه و شمال آفريقا در دورانى طولانى و بيش از يك قرن، به دست دولت هاى غربى انگليس و فرانسه و ديگران و سپس به دست امريكا استثمار و اشغال و تحقير شدند؛ منابع طبيعى آنان غارت و روحيه‏ى آزادگى در آنان سركوب شد و ملت هاى آنان گروگان طمع‏ورزى بيگانگانِ متجاوز شدند. (23)

        امروز ملت هايى هستند كه بر روى ثروت خدادادى، گرسنه بسر مى‏آورند. امروز ملت هايى هستند كه از آب و خاك و منابع طبيعىِ خودشان نمى‏توانند استفاده بكنند؛ ديگران مى‏آيند استفاده مى‏كنند. كمپاني هاى بيگانه در داخل سرزمين هاى آن ها، از سرمايه‏ى آن ها به آلاف و الوف دست پيدا مى‏كنند؛ اما ملت ها گرسنه‏اند. در آفريقا كشورهايى با استعدادهاى طبيعى هستند كه اين وضعيت را دارند. (24)

        در طول ساليان متمادی استعمارگران و قدرت های بزرگ ثروت های عظيم خدادادی در قاره‌ی آفريقا را به غارت برده‌اند. (25)

        امريكايي ها اصولى را به عنوان اصول امريكايى معرفى مى‏كنند و مى‏گويند اين اصول، جهان‏شمول است. اين اصول، آزادى انسان، آزادى فكر، كرامت انسان، حقوق بشر و از اين قبيل چيزها است. اينها اصول امريكاييند؟! مشخّصه جامعه امريكايىِ امروز اينها است؟! مشخّصه حكومت امروز امريكا اينهايى است كه شما ذكر كرديد؟! آيا اين حكومت نبود كه بوميان اصلى سرزمين امريكا را قتل عام كرد؟ سرخپوستان امريكا را نابود كرد؟ آيا اين حكومت و عوامل مؤثّر در اين حكومت نبودند كه ميليون ها آفريقايى را از داخل خانه‏هايشان به بردگى گرفتند و دختر و پسر جوان آن ها را براى بردگى ربودند و سال هاى متمادى با سخت‏ترين فاجعه‏ها با اينها رفتار كردند؟ (26)

        در آفريقا، متحدان و پرورده‏هاى دستتان، اين‏قدر به مردم ظلم كردند؛ (27)

        رهبر معظم‌ انقلاب‌‌اسلامی‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مظلوميت‌ كشورهای‌ آفريقايی‌ در برابر مداخلات‌ بيگانگان‌ فرمودند: ملت‌ مسلمان‌ مالی‌ همانند بسياری‌ از ملل‌ همجوار خود در آفريقا به‌ رغم‌ داشتن‌ امكانات‌ طبيعی‌ فراوان‌ مظلوم‌ واقع‌ شده‌ است‌ و اين‌ مطلب‌ كه‌ ملت‌ و دولت‌ مالی‌ اكنون‌ در صدد بازسازی‌ كشور خود و خارج‌ شدن‌ از زير بار مشكلات‌ تحميل‌ شده‌ بر آمده‌اند برای‌ ما يك‌ پديده‌ خوشايند محسوب‌ می‌شود .(28)

        سردمداران سیاست آمریكا كه در شرق آسیا فاجعه ببار آورده، در آمریكای لاتین آن همه پلیدی و نامردمی انجام داده، در آفریقا دست پروده هایشان ظلم عظیمی را علیه مردم اعمال داشته. (29)

        در پنجاه سال گذشته، اين اوّلين بارى نيست كه امريكا جنگى را آغاز يا ملتى را دچار دردسرِ بزرگِ خونريزى و جنگ مى‌كند. اوّلين بار نيست كه امريكايي ها مى‌خواهند به زور كشورى را اشغال كنند. ما قبلاً قضاياى ديگرى را در شرق آسيا، آفريقا و امريكاى لاتين از دولت ايالت متّحده‌ى امريكا مشاهده كرده‌ايم و جالب است كه در همه‌ى اين موارد اگرچه در كوتاه‌مدّت پيروزي هايى نصيب امريكا شده است، در درازمدّت از دست ملت ها تودهنى سختى خورده است. حكومتى كه امريكا در ويتنام - ويتنام جنوبى آن روز - از آن دفاع مى‌كرد اكنون كجا است؟ «پينوشه» را كه در شيلى بر روى كار آورد كجا است؟ گروه هاى غيرقانونى كه با پول امريكا يا با پول نفت عُمّال امريكا در افغانستان و مناطق ديگر آمده بودند، در چه وضعى‌اند و كجا هستند؟ امريكا در همه‌ى اين موارد، به‌ويژه وقتى با فاجعه‌آفرينى در آفريقا حاضر شد، بالاخره ناچار گرديد با خزى و ذلّت و سرافكندگى آن كشورها را ترك كند. در هيچ‌يك از اين قضايا امريكا موفّق نبوده است؛ در اين قضيه هم همين‌طور خواهد شد. (30)

در قرن نوزدهم، انگليسي ها جنگ ها و لشكركشي هاى استعمارى را شروع كردند. آن ها به آفريقا و آسيا و هند و جاهاى ديگر مى‌رفتند و كشورها را تصرف مى‌كردند و انسان ها را به بردگى مى‌گرفتند. امروز ده ها ميليون سياهپوست امريكايى كه در آن شرايط زندگى مى‌كنند، از اولاد همان بردگانى هستند كه همين آقاهاى متمدّن قرن نوزدهم، آن ها را از آفريقا و از ميان خانواده‌ها و از آغوش پدران و مادرانشان بيرون كشيدند و براى كارگرى و مزدورى و نوكرى به آن‌جا بردند. اين كارها جنايت هاى آشكار بود. (31)

        اگر شما به آفريقا مسافرت كنيد، يك نمونه‏ى بارز پديده‏ى استعمار را در آن‏جا مى‏بينيد. آفريقا قاره‏اى است كه هم استعداد انسانى در آن‏جا هست، هم استعداد عجيب طبيعى. اروپايى‏ها به آن‏جا رفتند و با كشتار و قتل و غارت، از بى‏خبرى مردم استفاده كردند و حتّى مجسمه‏هاى خودشان را به عنوان آزادكننده‏ى اين كشورها در آن‏جاها نصب كردند. (32)

        آمريكا و اسرائيل با نزديك شدن كشورهای مستقل به يكديگر مخالفند به همين دليل، همواره نقشی اساسی در فجايع آفريقا و ايجاد جنگ های قومی- قبايلی و سياسی داشته‌اند. (33)

        رئيس‏جمهور ما در سفر اخير به چند كشور آفريقايى، طرح‏ها و برنامه‏هايى را مطرح كرده بودند. ايشان به من گزارش مى‏دادند و مى‏گفتند ما مى‏توانيم بعضى از اين طرح‏ها را به آسانى انجام دهيم - حتى به شكل نوتر و مدرن‏تر از آنچه اروپايى‏ها انجام مى‏دهند - اما آن ها به چند برابرِ قيمت دارند براى كشورهاى آفريقايى انجام مى‏دهند. اين كشورها چاره‏يى هم ندارند؛ مجبورند با يك تاجر اروپايى قرارداد ببندند و او مى‏آيد با قيمت چند برابر برايشان تمام مى‏كند. ما اگر باشيم، اين‏طورى عمل نمى‏كنيم؛ ما با كشورها راه مى‏آييم. نه اين‏كه سود ملى را نديده بگيريم، بلكه به اين معنا كه سود ناشى از زياده‏روى و تعدى و تجاوز را براى خودمان حلال نمى‏دانيم. ما اگر دانشى داشته باشيم، آن را به ديگران مى‏دهيم. (34)

        شما ببينيد در مناطقى از آفريقا و در دوردست ها، كشيش هايى رفتند و سال ها آن‏جا ماندند. براى چه ماندند؟ مسيحى كردن قبايل آفريقايى براى چه بود؟ كيست كه نداند آن ها پيشاهنگان استعمار بودند. رفتند مردم را مسيحى كنند، تا آن عنصر استعمارى بتواند به آن‏جا بياييد و كار خودش را انجام بدهد. كشيش ها هم مى‏دانستند كه براى چه دارند كار مى‏كنند - اين‏طور نبود كه ندانند. (35)

        در گزارش بسيار مهمّى كه مربوط به سال ها قبل است و جديد نيست، تلاش گروه هاى تبليغى مسيحيّت كه از اروپا به سمت شمال افريقا اعزام مى‏شدند تا جاده استعمار را در آن جا صاف كنند، نشان داده شده بود.

يكى از غصّه‏هاى دينداران دنيا اين است كه قدرتمندانِ مسلّط بر كشورهاى مسيحى، تبليغ على‏الظّاهرِ دين مسيح در سطح دنيا را وسيله‏اى براى پيش بردن ماشين استعمار قرار دادند و اين ها جاده صاف كن استعمار شدند. گروه هاى تبليغى و به اصطلاح تبشيرى را به عنوان تبليغ مسيحيّت - كه ظاهرش تبليغ مسيحيّت بود؛ اما باطنِ قضيه اين بود كه راه را باز كنند تا استعمارگران اروپايى از كشورهاى مختلف اروپاى آن روز، وارد كشورهاى اسلامى شوند و قدرت سياسى را قبضه كنند - به اطراف دنيا فرستادند و متأسفانه در بسيارى از جاها هم موفّق شدند. (36)

   2.3.2 ) ایجاد تفرقه میان مردم آفریقا

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تقويت خودباوری و اعتماد به نفس را نياز امروز ملت ها و دولت ها بر شمردند و تأكيد كردند: آمريكا و اسرائيل با نزديك شدن كشورهای مستقل به يكديگر مخالفند به همين دليل، همواره نقشی اساسی در فجايع آفريقا و ايجاد جنگ های قومی- قبايلی و سياسی داشته‌اند. (37)

        مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بخش‌ اعظم‌ مشكلات‌ و عقب‌ماندگی‌ها در كشورهای‌ آسيايی‌ و آفريقايی‌ و نيز اختلافات‌ و جنگ‌های‌ منطقه‌ای‌ را ثمره‌ مداخلات‌ قدرت‌های‌ بزرگ‌ و استعمار‌گر دانستند. (38)

  2.3.3 ) جذب استعدادهای انسانی

امروز متأسفانه بسيارى از ملت ها نمى‏توانند از استعدادهاى خودشان استفاده كنند؛ تحصيل‏كرده‏هاى معدودى هم كه پيدا مى‏كنند، پول قدرت هاى بزرگ آن ها را به سمت خود جذب مى‏كند! جوانى در كشورى درس خوانده و به مقامات علمى رسيده است؛ اما وقتى كه هنگام استفاده‏ى از دانش او است، دست دشمن مى‏آيد او را برمى‏دارد و مى‏برد و از ملتِ خودش دور مى‏كند؛ اين يعنى فرار مغزها؛ يا در حقيقت ربودن مغزها؛ اين هم از دردهاى ملت ها است. (39)

        در دهه‌ى 60 ميلادى تقريباً در همين كشورهاى شمال آفريقا انقلاب شد - در مصر، در سودان، در تونس، در الجزائر - ليكن ديرى نپائيد؛ يا آدم هائى كه در رأس كار بودند و سررشته‌دار انقلاب بودند، يك جور زير پاشان جارو شد، رفتند، جاى خودشان را به دست‌نشاندگان دادند، يا خود آن ها دست‌نشانده شدند. (40)

        نهضت هاى عدالتخواهانه ملت هاى آفريقا و آسيا در طول ده ها سال به وسيله كمونيست ها و سياست مسلّط شوروى سابق مصادره شد و به ديكتاتوري هاى گوناگونى كه در جهت مصالح شوروى كار مى‏كردند، منتهى گرديد. اين رسمِ جارى دنيا با نهضت هاى عدالت‏طلبانه ملت هاى جهان بوده است. (41)

  2.3.4 ) نظارت بر انتخابات

در آفريقا نهضت هاى اسلامى به شدّت مورد نفرت استكبار جهانى است. هرجا بيدارىِ اسلامى احساس مى‏شود، اينها نسبت به آن حسّاسند. زمزمه مى‏كنند كه در انتخاباتِ ملت ها بايد شركت كنند! بروند در كشورها و آن‏جا كه انتخابات به راه مى‏افتد، بر انتخابات نظارت كنند! اسم اين كار را «نظارت بر انتخابات براى تضمين آزادى انتخابات» مى‏گذارند؛ اما در معنا، اين فكر براى اين است كه مبادا در نقطه‏اى از عالم، مسلمانان از راهِ روش هاى انتخابات و پارلمانى، بتوانند به حكومت برسند. همان طور كه در الجزاير اين كار شد و متأسفانه سركوب گرديد. (42)

 2.3.5 ) کمک مالی

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، ملت‌های منطقه و شمال آفريقا را به هوشياری در مقابل تحركات غرب فراخواندند و افزودند: كمك‌های به ظاهر دوستانه آمريكا از راه‌های تسلط بر ملت ها است و مردم منطقه به خصوص ملت مصر با آن ميراث غنی اسلامی - فرهنگی بايد مراقب باشند كه دشمنی كه از در بيرون رفته است از پنجره بازنگردد. (43)

 2.3.6 ) دفاع از دموکراسی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه ابراز نفرت مردم دنیا از سران استكبار نشانگر این است كه افكار عمومی دنیا شعارهایی همچون حقوق بشر و دموكراسی را از آنان باور نمی كند، خاطرنشان كردند: كسانی دم از حقوق بشر می زنند كه ابتدایی ترین حقوق انسان ها را در زندان ها و در سراسر دنیا و حتی در مورد ملت خود لگدمال، و شكنجه را رسماً قانونی می كنند. آیا این مایه سرافكندگی برای یك كشور نیست؟

ایشان افزودند: این مدعیان دموكراسی با مستبدترین و ارتجاعی ترین حكومت ها در دنیا و از جمله در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عقد اخوت می بندند و بعد هم دم از دموكراسی می زنند. (44)

        هدف اصلی امريكا در منطقه روی كار آوردن دولت های به ظاهر مردمی و دموكراتيك اما كاملا دست نشانده است و به همين علت حتی به حكومت های مطيع فعلی نيز راضی نيست زيرا اين حكومت ها به علت نداشتن ظاهر دموكراتيك برای امريكا موجب دردسر هستند و اين واقعيت را مصر، سعودی، اردن و همه كشورهای منطقه بايد مورد توجه قرار دهندكه امريكا فقط با لبنان و سوريه مشكل ندارد. (45)

  2.3.7 )  انحراف انقلاب ها

در دهه‌ى 60 ميلادى تقريباً در همين كشورهاى شمال آفريقا انقلاب شد - در مصر، در سودان، در تونس، در الجزائر - ليكن ديرى نپائيد؛ يا آدم هائى كه در رأس كار بودند و سررشته‌دار انقلاب بودند، يك جور زير پاشان جارو شد، رفتند، جاى خودشان را به دست‌نشاندگان دادند، يا خود آن ها دست‌نشانده شدند. (46)

        نهضت هاى عدالت خواهانه ملت هاى آفريقا و آسيا در طول ده ها سال به وسيله كمونيست ها و سياست مسلّط شوروى سابق مصادره شد و به ديكتاتوري هاى گوناگونى كه در جهت مصالح شوروى كار مى‏كردند، منتهى گرديد. اين رسمِ جارى دنيا با نهضت هاى عدالت‏طلبانه ملت هاى جهان بوده است. (47)

        بسيارى از اين نهضت هاى آزاديبخش و مبارزات ضدّ استعمارى، به وسيله علما و اهل دين به وجود آمد؛ ليكن اهل دين بعد از آن‏كه يك مقدار جلو رفتند، اندكى قبل از پيروزى يا پس از آن، كنار كشيدند.

علل كنار رفتن آن ها چه بود؟ انواع و اقسام عوامل وجود داشت. گاهى ساده‏انديشى بود؛ گاهى از ميدان خارج شدنِ به‏زور بود؛ گاهى از ميدان خارج شدنِ با تبليغات دشمن بود - كه اينها را تمسخر مى‏كردند و مورد تهاجم قرار مى‏دادند - گاهى با سرگرم كردن اينها به مسائل گوناگون بود؛ كه ما نمونه‏اش را در الجزاير و بعضى از كشورهاى شمال آفريقا ديديم، كه حتّى حكومت دينى هم در آن‏جا تشكيل شد - مثل كشور تونس اما بعد از اندك مدتى به‏خاطر اشتباهاتى كه مى‏شد، آن حكومت هاى دينى از هم پاشيد و يك عدّه از افرادى كه خودشان عامل استعمار در همان كشورها بودند، بر سرِ كار آمدند. (48)

        در اواخر دهه‌ى 50 و اوائل دهه‌ى 60 در كشورهاى شمال آفريقا - يعنى مصر و ليبى و سودان و تونس - يك حركت هاى انقلابى با گرايش چپ اتفاق افتاد. همه‌ى اين كشورها، كشورهاى انقلابى بودند؛ اما جز استثناهاى معدودى، همان كسانى كه خودشان عوامل انقلاب بودند، از انقلاب منحرف شدند. انقلاب ها، انقلاب هاى چپ بود، ضد آمريكائى بود، ضد انگليسى يا ضد فرانسوى بود؛ مردم را اينجورى توى ميدان آورده بودند؛ اما همان كسانى كه خودشان در رأس اين انقلاب ها قرار داشتند، عملاً منحرف شدند و به سمت همان نيروهاى استعمارگر غلتيدند! (49)

3 ) اسلام در آفریقا

        مقام معظم رهبری جایگاه اسلام در قاره آفریقا را در محورهای نفوذ قرآن، اسلام، علما در آفریقا و نقش مسلمانان و همچنین عقیده مهدویت و حب اهل بیت در نزد مردم آفریقا را در چند عنوان کلی بر می شمارند که عبارتند از:

3.1 ) نفوذ قرآن و اسلام در آفریقا

در جوامعی مانند كشورهای آفریقائی و آسیائی كه مردم از ظلم و ستم قدرت های شیطانی و نظام های طاغوتی به جان آمده و فكر و راه جدیدی را جستجو می كنند. اسلام حقیقی، قرآنی و سازش ناپذیر كه پیروان خود را به وضع جدیدی از زندگی فرا می خواند در حال نفوذ و گسترش است. (50)

        امروز آمريكا در منطقه‌ى غربى آسيا - يعنى همين منطقه‌ى شمال آفريقا و منطقه‌اى كه اسم آن را «خاورميانه» گذاشتند - منزوى است. امروز اسلام در اين منطقه زنده است. امروز جوانان با شعار اسلامى وارد ميدان مي شوند. يك روزى در 30 سال پيش، 40 سال پيش، در همين كشورهاى شمال آفريقا، اگر كسى مي خواست از انگيزه‌هاى ملى و انقلابى حرفى بزند، به شعارهاى چپ متوسل مي شد؛

امروز اين حرف ها دورافتاده است، اين حرف ها به زباله‌دان تحويل داده شده است. امروز در اين منطقه، حرف رائج، سكه‌ى رائج، سخن قاطع، اسلام است و قرآن. اين، كم دستاوردى است؟ اين همان چيزى است كه وقتى انقلاب اسلامى پيروز شد، جمهورى اسلامى به نام اسلام و قرآن در اين منطقه پرچم برافراشت، آن ها به خودشان لرزيدند. گفتند ممكن است چنين چيزى پيش بيايد، لذا تلاش كردند كه نگذارند؛ اما على‌رغم آن ها، امروز پيش آمده. جوانِ امروز ما دارد اين را در مقابل خودش مى‌بيند. (51)

3.2 ) نفوذ علما در آفریقا

         آنچه توانست در شرق دنياى اسلام - يعنى شبه‏قاره‏ى هند - و در غرب دنياى اسلام - يعنى آفريقا - و در ميان اين دو، دست استعمار را از سر مردم كوتاه كند و فرهنگ اسلامى را حفظ نمايد و در مقابل فرهنگ متجاوز و مهاجم بايستد، نفوذ علما بود. در ايران خود ما هم نهضت تنباكو و مبارزه‏ى با استعمار دولت هاى خارجى و بيدار كردن مردم و نيز نهضت مشروطيت و مقابله‏ى با استبداد رضاخانى و ادامه‏ى اين مبارزه تا پيدايش نهضت مقدس عظيم اسلامى، به پيشقراولى و پيشاهنگى علما بود؛ و الّا پيش نمى‏رفت. اين، يك سابقه و يك تاريخ است؛ كسى هم نمى‏تواند آن را انكار كند؛ مگر مغرض يا جاهلى كه حرفى بزند و بخواهد حقيقتى را بپوشاند. اين، در تاريخ ملت ما و ديگر ملت هاى اسلامى، مضبوط و محفوظ است. (52)

 

3.3 ) نقش مسلمانان در کشورهای آفریقا

         دو سه سال پيش آمريكائى‌ها گفتند كه در منطقه‌ى خاورميانه و شمال آفريقا، هر انتخابى انجام بگيرد، به نفع مسلمان ها است، به نفع گرايش اسلامى است. راست گفتند؛ امروز در هر كدام از اين كشورها انتخابات انجام بگيرد، به نفع گرايش هاى اسلامى است؛ اگرچه ظاهر قضيه نشان ندهد. كى خيال ميكرد در مصر اينجور جوشش اسلامى قوى باشد؟ نمي گذاشتند نشان داده بشود. به هر حال اين اتفاق بزرگى است كه در اين منطقه افتاده. يا اين است كه جريان منطقه، جريان حركت به سمت يك بلوك اسلامىِ قوىِ روشنِ پرجمعيتِ داراى نخبگان فراوان است - كه اين احتمالِ بيشتر است - يا اينكه خداى نكرده يك تسلط استعمارى ديگر است كه باز 50 سال، 60 سال، 100 سال حركت ملت ها را عقب بيندازد، تا باز كى ملت ها بفهمند و تجربه كنند كه به آن ها خيانت شده و باز بيدار بشوند. به هر حال حادثه‌ى مهمى است. ما نمي توانيم نسبت به اين حادثه بى‌تفاوت بمانيم، نمي توانيم تحليل نكنيم، نمي توانيم درست نشناسيم. بايد در اين زمينه‌ها هم اساتيد محترم تلاش كنند. (53)

        الان شما كشورهاى آفريقايى را ملاحظه كنيد؛ شمال آفريقا مسلمان و خوبند، اما ظواهر اسلامى مثل پاكستان هرگز رعايت نمى‏شود. (54)

        حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تحولات‌ شورانگیز در آفریقا و آسیا از سوی‌ مسلمانان‌ را ناشی‌ از احساس‌ عزت‌ مسلمانان‌ دانستند و فرمودند:

"حوادثی‌ كه‌ امروز مسلمانان‌ در آفریقا و آسیا به‌ وجود آورده‌اند موجب‌ دل‌ مشغولی‌ و دغدغه‌ خاطر آمریكائی ها و مستكبرین‌ دنیا است‌ به همین‌ دلیل‌ آن ها پیوسته‌ ایران‌ را خطرناك‌ و در تضاد با منافع‌ خود می‌نامند. آن ها دریافته‌اند كه‌ مسلمانان‌ در الجزایر، مصر، فلسطین‌ اشغالی‌ و بوسنی‌ هرزگوین‌ با همان‌ احساسی‌ كه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ آن ها داده‌ است‌ قیام‌ كرده‌ و در مقابل‌ دشمنان‌ خود ایستاده‌اند."

        مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سربلندی‌ و افتخار امروز مسلمانان‌ جهان‌ را از بركات‌ انقلاب‌ اسلامی‌ خواندند و فرمودند: امروز ملت های‌ مسلمان‌ در آسیا، اروپا و آفریقا به‌ نفع‌ انقلاب‌ اسلامی‌ حرف‌ می‌زنند و شعار می‌دهند و از فتوای‌ امام‌ (رض‌) تا پای‌ جان‌ حمایت‌ می‌كنند و این‌ همان‌ عمق‌ استراتژیك‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌. (55)

 3.4 ) دوستی اهل بیت علیهم السلام

         همه‏ى مردم شيعه در سراسر دنيا، مردم سنى شافعى در شمال آفريقا، يا مالكى در كشورهاى آفريقائى مركزى - كه اينها محب و دوستدار اهل بيتند؛ طريقه‏هاى عرفانى اينها به اهل بيت منتهى مي شود. (56)

        حال بحث ما در مورد دشمنان دانا است كه سراغ اين عقيده آمدند. من سندى را ديدم كه مربوط به ده ها سال قبل؛ يعنى اوايل ورود استعمار به شمال آفريقا است. كشورهاى شمال آفريقا، گرايش بسيارى به اهل بيت دارند. مذهبشان هر مذهبى از مذاهب اسلامى كه هست باشد؛ اما محبِ‏ّ اهل بيتند.  (57)

3.5 ) عقیده به مهدویت

         در كشورهاى سودان و مغرب و غيره عقيده به مهدويّت خيلى پُررنگ است. آن زمان كه استعمار وارد مناطقِ مذكور شد كه ورود استعمار به آن مناطق در قرن گذشته است - يكى از مسائلى كه مزاحم استعمار شد، عقيده به مهدويّت بود!

در سندى كه من ديدم، بزرگان استعمار و فرماندهان استعمارى توصيه مى‏كنند كه ما بايد كارى كنيم كه عقيده به مهدويّت، به تدريج از بين مردم زايل شود! آن روز استعمارگران فرانسوى و انگليسى در بعضى كشورهاى آن مناطق افريقايى بودند - فرقى نمى‏كند كه استعمار از كجا باشد - استعماران خارجى، قضاوتشان اين بود كه تا وقتى عقيده به مهدويّت در بين اين مردم رايج است، ما نمى‏توانيم كشورهايشان را درست در اختيار گيريم! (58)

رهبر معظم انقلاب اسلامى از توحيد، امامت، اخلاق اسلامى، صبر، توكل و قناعت به عنوان نقاط برجسته و حركت دهنده اسلام ياد كردند و فرمودند: اعتقاد به ظهور امام زمان (عج) به جهت پركردن دنيا از عدل، دادگسترى و نيكى و از بين بردن ظلم ها و فاصله‏هاى طبقاتى، عقيده‏اى بسيار كارگشا است و سندى در دست است كه نشان مى‏دهد بزرگان استعمار، تنها راه سلطه بر شمال آفريقا را از بين بردن عقيده به مهدويت دانسته‏اند .(59)

     &nb

<< آخرین صفحه   1 2 3   اولین صفحه >>
جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
---
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 1627
Visitorsofday : 74
Visitorsofpage : 200088
Onlinevisitors : 17
PageLoad : 0.9063

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت