پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
Fmenu Not Found
iran
اصفهان - پل خواجو
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
آغاز جنبش اسلامی و ظهور ادیان الهی در اتیوپی

 منبع : رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران د رآدیس آبابا

 نويسنده : محمد رضا تارتار    ایمیل : mtartar2002@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1391/11/17  
آغاز جنبش اسلامی و ظهور ادیان الهی در اتیوپی تاریخ ثبت : 1391/11/17
عنوان : آغاز جنبش اسلامی و ظهور ادیان الهی در اتیوپی
تهيه و تدوين : محمد رضا تارتار - کارشناس رایزنی فرهنگی ايران در آدیس آبابا
ارسالی : رایزنی فرهنگی ايران در آدیس آبابا
كشور : اتيوپي
خلاصه مقاله : در حال حاضر طی بررسی های آمار جمعیت جهان ، هر 56 سال جمعیت کلی دو برابر می شود ، اما جمعیت مسلمانان و پیروان دین اسلام هر 25 سال دو برابر می گردد (در سال 1950میلادی جمعیت مسلمان در اتیوپی 25 درصد بود ، اما در حال حاضر ، مسلمانان منطقه بر اکثریت جمعیت حاضر منطقه بیش از 50 درصد جمعیت کنونی اتیوپی را تشکیل می دهند . در حال حاضر با مشتعل شدن بیداری اسلامی (Islamic Awakening) در منطقه و اتفاقات ایجاد شده ، پیروان دین اسلام در حال تبدیل شدن به نیروهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی می باشند .
:

 در آمار تخمینی ارائه شد در ساخت و ساز  مساجد در سراسر کشور اتیوپی ، بیش از 30،000 مسجد برآورد شده است که بسیاری از آنها با دایر کردن مدارس قرآنی و همچنین ایجاد ساختمانهای علمی دانشگاهی در کنار ساختمان مساجد به ویژه در تنظیمات شهرستان های موجود نقش به سزایی را ایفا نموده اند . البته قابل ذکر است این نوع مدارس ، از کودکستان تا کالج محدوده ذکر شده است .   

در بررسی های انجام گرفته گسترش و تعیین اولویت حاکم برای تقویت مسلمانان از نظر علمی آموزشی در برنامه های آدیس آبابا (Addis Ababa) از جمله آکادمی ایگرا (IQRA) و مدرسه آوالیا (Awaliya ) و دیگر دانشگاها رو به گسترش می باشد .

با بررسی آمار کنونی کابینه دولت ، می توان به این نتیجه رسید که مسلمانان منطقه در حال دریافت پست های کلیدی و سیاسی کشور می باشند . موضوع دیگر اینکه مسلمانان با در دست داشتن چرخه اقتصادی منطقه و کنترل بخش های واردات و صادرات نقش بسزایی را در اقتصاد کشور ایفا می کنند . علاوه بر آن با سرمایه گذاری شرکت های عربی در منطقه امید به زندگی در میان مسلمانان روز به روز در حال تحول می باشد که برای دولتمردان حاکم پسندیده نمی باشد .

تا قبل از سال 1990 میلادی عملاً هیچ گونه ادبیات و نوار کاست مذهبی توسط مسلمانان تولید و انتشار نیافته بود مگر به تعداد بسیار معدود و به صورت پنهان و دست نوشته ، ولی با تحولات ایجاد شده در منطقه و حضور مسلمانان تحصیل کرده جهشی در آغاز چاپ و نشر آثار تاریخی ، کلامی، اخلاقی و بیداری اسلامی (Islamic Awakening) به زبان عربی (Arabic) ، امهری (Amharic )، اورومو (Oromo) ، انگلیسی (English) و دیگر زبانهای محلی سرعت قابل توجهی به خود گرفت و با گسترش توزیع و فروش در فروشگاهها و همچنین توسط دستفروشی ها با نازلترین قیمت کمک شایانی به این بیداری نمودند . البته قابل ذکر است این توسعه با پوشش دادن دیگر شهرهای مسلمان نشین اعم از برونا (Borena) ، عفار(Afar ) و سومالی (Somalia) صورت گرفته است .

با وجود تمام چالش ها و مشکلات موجود برای مسلمانان در منطقه ، مسلمانان در صدد انجام کارهای حقوقی و حقیقی خود در کشور می باشند . طی ده سال گذشته ساخت کلیساها در مناطق مختلف رشد شایانی در برابر مساجد مسلمانان داشته است . این حرکت نشان از گسترش تبلیغ میسیونرهای مذهبی در کشور و کوتاهی مسلمانان در تبلیغ و یا منع تبلیغی آنها بوده است که باعث عقب ماندگی در چرخه دینی و آموزه های مذهبی به نسلهای آینده بوده و این باعث عواقب جبران ناپذیری در برابر خواسته هایشان در طول زمان خواهد گردید .

با بررسی چالشهای موجود در چند سال گذشته و گرویدن بالغ بر بیست هزار مسلمان به دین مسیح (ع) اعلام خطری است بر جامعه کنونی مسلمانان ، لذا با ایجاد نشست میسیونرهای مذهبی در توضیح شبهات موجود در میان مسلمانان ساکن در مناطق مختلف زمینه گسترش پیروان خود را کلید زده اند تا ازطرق مختلف از انفجار دینی و بروز بیداری اسلامی (Islamic Awakening) دیگر در قاره آفریقا جلوگیری به عمل آورند .

کلیساهای انجیلی مستقر در اتیوپی با توزیع کتاب انجیل در میان مردم ، وزارتخانه ها و مناطق مسلمان نشین جهش تبلیغ دین مسیحیت را با برنامه ریزی طولانی مدت آغاز نمودند که در واقع این سیاست دولت و مبلغین مسیحی زنگ خطری خواهد بود برای مسلمانان و پیروان دین اسلام که نیاز به چاره اندیشی توسط رهبران دینی دارد .

. حبشه و ظهور ادیان الهی

تاریخ حبشه (Abyssinia)

          «حبشه‌ (Abyssinia)»  نام‌ آشنایی‌ برای‌ مسلمانان‌ است ‌. پیش‌ از آن‌ كه‌ اسلام‌ در جزیرة العرب‌ (Arab island) بسط‌ یابد ، در جریان‌ نخستین‌ هجرت‌ مسلمانان‌ به‌ حبشه‌ وارد شد.

نجاشی (Njashy) ‌، نخستین‌ پادشاهی‌ بود كه‌ به‌ اسلام‌ گروید و مزار وی‌ اكنون‌ زیارتگاه‌ مسلمانان‌ این‌ كشور است‌.

در اوایل‌ دوره اسلامی ‌، كشور حبشه‌ تا كناره‌های‌ دریای‌ احمر (Red Sea) امتداد داشت‌ . حتی‌ در زمان‌های‌ اخیر كه‌ برخی‌ از سواحل‌ اطراف‌ آن‌ ضمیمه‌ كشور عثمانی (Ottoman)‌ شده‌ بود.

مسلمانان‌ طی‌ قرون‌ 15 تا 17 میلادی‌ دولت‌ شهرهای‌ مستقل‌ را در شرق‌ فلات‌ حبشه تأسیس‌ كردند ، به‌ علت‌ اختلاف‌های‌ قومی‌ با یکدیگر اتحاد نداشتند .

اتیوپی و ویژگی اقلیمی آن

نام‌ اتیوپی‌  از آئتیوپیای‌(Aethiopia) لاتین ‌، از واژه‌ اتیوپیای‌(Ethiopia) یونانی‌ وارد زبان‌های‌ اروپایی‌ شده‌ است‌ .

«حبشه‌ » ، با تلفظ‌ آبیسینیا (Abyssinia) به‌ زبان‌های‌ اروپایی‌ نیز راه‌ یافته‌ و در اصل ‌، عنوان‌ طایفه‌ای‌ بوده‌ است‌ كه‌ از سرزمین‌های‌ عربی‌ به‌ شاخ‌ افریقا كوچ‌ كرده‌اند .

عمده‌ مردم‌ اتیوپی‌ از نژاد اورومو (Oromo) 40 درصد و آمهارا Amhara)  ) 32 درصد هستند كه‌ از قبایل‌ سیاهپوست‌ افریقای‌ شرقی‌ به‌ شمار می‌روند .

دیگر تیره‌های‌ نژادی‌ این‌ سرزمین‌ از قبایل‌ « سیدامو (Sidamo) » 9 درصد ، «شانكلا (shankla)» 6 درصد ، «سومالی (Somalia)‌» 6 درصد ، «عفار(Afar )» 4 درصد و «گوراگی (Gurage) ‌» 2 درصد و 1 درصد سایر گروه‌ها هستند .

نیمی‌ از جمعیت اتیوپی‌ را مسلمانان‌ تشكیل‌ می‌دهند و مسیحیان‌ ارتدوكس‌ نیز حدود 32 درصد از جمعیت‌ این‌ كشور هستند .

در 5 اوت سال 1995 میلادی جمهوری اتیوپی (Republic of Ethiopia) عنوان فدرال (Federal) را به ثبت اعضا رساند . که شامل 9 ملیت مجزا و 2 شهر بزرگ خودمختار است . شهرهاي خود مختار اين کشور عبارتند از :

 آديس آبابا ( Addis Ababa ) و دیردووا ( Dire Dawa ) و از ساير بخش‏هاي اتيوپي (Ethiopia) مي‏توان به عفار ( Afar ) ، امهرا  ( Amhara )، قومس( Gumaz ) ، جمبله (Gambela) ، هرار ( Harar ) ، اروميا( Oromia )  و سومالي( Somali )  اشاره کرد ، در این میان هفت منطقه  خواستار استفاده از زبان رسمی خود شدند .

‌ ویژگی‌های‌ تاریخی ( اسلام و مسیحیت )

‌ اتیوپی دارای‌ تاریخی‌ بسیار كهن ‌، و یكی‌ از قدیم‌ترین‌ مناطق‌ زیستی‌ انسانی‌ است ‌. كوشی‌های‌ جنوبی‌ آفریقا در هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از میلاد از طریق‌ اتیوپی به‌ قسمت‌ هایی‌ كه‌ امروزه‌ كنیا (Kenya ) و تانزانیا (Tanzania) خوانده‌ می‌شود ، وارد شده‌اند . این‌ عده‌ در آغاز مسیحیت (Christianity )‌ به‌ دو گروه‌ تقسیم‌ شده‌اند .

ظاهراً در هزاره اول‌ قبل‌ از میلاد ، عنصر سامی‌ (Semitic ) - از نژاد سام بن نوح - به‌ این‌ گروه‌ها ملحق‌ و با آن‌ها تركیب‌ شده‌ است‌ . مهم‌ترین‌ اینان‌ حبشی‌ها بودند كه‌ پس‌ از تصرف‌ قسمت‌های‌ ساحلی‌ به‌ قسمت‌های‌ دیگر نیز نفوذ كردند .

این‌ حركت‌ها تا سده‌های‌ 3 و 4 میلادی‌ ادامه‌ یافت‌ و احتمالاً یهودیان (Jews )‌ نیز در همین‌ دوره‌ به‌ سرزمین‌ اتیوپی آمده‌اند.

در پایان‌ هزاره اول‌ قبل‌ از میلاد در اتیوپی‌ به‌ سبب‌ تركیب‌ نژادی‌ حامی‌ و سامی (Semitic ) ‌، تمدنی‌ پدید آمد كه‌ می‌توان‌ آن‌ را به طور اخص‌ تمدن‌ اتیوپیایی‌ به‌ شمار آورد . این‌ كشور ، صاحب‌ تمدن‌ معروفی‌ به‌ نام‌ «آكسوم‌ (Axum)» - شهری در اتیوپی شمالی است که به دلیل وجود پادشاهی اکسوم  چنین نام‌گذاری شد ه‌است .

دولت‌ آكسوم‌ به هنگام‌ ورود مسلمانان‌ ( در سده 7 میلادی )‌ به‌ اتیوپی ، به‌ سبب‌ قدرت‌ گرفتن‌ ایرانیان‌(Iranian) در دریای‌ سرخ‌ (Red Sea ) رو به‌ ضعف‌ نهاده‌ بود .

اسلام‌ در آغاز میان‌ عشایر ساحل‌ دریای‌ سرخ‌ رایج‌ شد ؛ سپس‌ به‌ سمت‌ شمال‌ و بلندی‌های‌ شرقی‌ گسترش‌ یافت ‌.

 گسترش‌ اسلام‌ با عربی‌ شدن‌ ساكنان‌ اتیوپی‌ همراه‌ نبود ؛ بلكه‌ سازمان‌های‌ اجتماعی‌ آنان‌ به‌ همان‌ صورت‌ محفوظ‌ ماند ؛ هر چند از این‌ زمان‌ به‌ بعد ، آثار مسیحیت‌ در سواحل‌ دریای‌ سرخ (Red Sea)‌ از میان‌ رفت‌ و راه‌های‌ ارتباطی‌ آكسوم به‌ دست‌ مسلمانان‌ افتاد .

مذاهب در حبشه‌ - اتیوپی فعلی

بر اساس جدید ترین اطلاعات دریافتی موقعیت اسکان پیروان مسیحیت - ارتودکس غالب در نواحی مرکزی و شمالی اتیوپی واقع شده اند . این در حالیست که هم ارتودکس (Orthodox) و هم پروتستان (Evangelical) در مناطق جنوب و غرب اتیوپی (South-West Ethiopia)  حاکمیت دارند.

برخی اوقات تصور می‌شود که ورود مسیحیت در آفریقا (Christianity in Africa ) از طریق قاره اروپا (Continental Europe) و توسط مبلغان مذهبی بوده‌است ، ولی این مورد در خصوص اتیوپی صادق نیست .

پادشاهی آکسوم یکی از اولین ملت هائی بود که بطور رسمی مسیحیت (Christianity) را پذیرفت . بسیاری معتقدند که ورود انجیل (Evangel) به اتیوپی به حتی زمان‌های قبل تر نیز برمی گردد . امروزه ، کلیسای ارتودکس توحیدی اتیوپی که بخشی از ارتودکس شرقاست ، تا بحال غالب مطلق بوده‌است ولی شماری از کلیساهای پروتستان (پنتای) و کلیسای ارتودکس تحادسو اتیوپی نیز اخیرا جایگاه خاص خود را پیدا نموده‌اند .

نام اتیوپی (Ethiopia) (که بزبان عبری "کوش" است) بارها در انجیل ذکر شده‌است (سی و هفت بار در نسخه شاه جیمز) و به طرق مختلف محلی مقدس شناخته شده‌است . همچنین نام اتیوپی  بارها در قرآن و حدیث آورده شده‌است . در حالیکه اکثر مردم اتیوپی معتقدند که این مراجع به تمدن باستانی آن‌ها بوده‌است .

          اسلام در اتیوپی (Islam in Ethiopia) بزمان پیدایش این مذهب برمی گردد ؛ در سال  ۶۱۵ ، در زمانیکه یک گروه از مسلمانان بفرمان حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام جمع گشته و بمنظور فرار از اذیت و آزار حاکمان مکه سفر به اتیوپی که از نظر حضرت محمد (ص) دارای پادشاهی پرهیزگار بود ، را آغاز نمودند. علاوه بر آن ، در تاریخ اسلام اینگونه ذکر شده که یکی از یاران اولیه حضرت محمد (ص) بنام بلالحبشی (Bilal Habashi) از اهالی اتیوپی (Ethiopia) بوده‌است.

تعداد زیادی از مذاهب آفریقائی (African Religions) در اتیوپی وجود دارند که اکثرا در مناطق مرزی دور دست نواحی جنوب غرب و غرب این کشور قرار دارند . بطور کلی اکثر مسیحیان عموماً در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند . این در حالیست که مسلمانان و پیروان ادیان باستانی آفریقا تمایل به زندگی در فلات‌های پست شرق و جنوب کشور دارند .

یک گروه باستانی از یهودیان (Jews) ، اسرائیل بتا (رژیم اشغالگر قدس)  ، در شمال غرب اتیوپی  ساکن هستند ، اگرچه تعداد زیادی در دهه‌های آخر قرن بیستم و بعنوان بخش هائی از هیات نجات تحت نظر دولت اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس ) به عناوین عملیات موسی وعملیات سلیمان به اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس (Israel)) مهاجرت نمودند.

حبشه‌ (Abyssinia) در قبول‌ آیین‌ دینی‌ سابقه‌ دیرینه‌ دارد . قبل‌ از اسلام ‌، آیین‌ مسیحیت ‌، دین‌ اكثریت‌ مردم‌ به‌ شمار می‌رفت ‌. در موضوع‌ ظهور دین‌ و آیین‌ مسیحیت در حبشه ‌، به‌ اجمال‌ از سه‌ مذهب‌ رایج‌ در مسیحیت‌ گزارش‌ می‌شود.

الف ) ارتدوكس (Orthodox religion)

در زمان‌ امپراتوری‌ ازانا (Azana) 330 الی‌ 360 بعد از میلاد حضرت‌ مسیح (ع) كه‌ مدت‌ سی‌ سال‌ به‌ طول‌ انجامید ، ازانا (Azana) به‌ علت‌ پیری‌ و ناتوانی‌ پدرش‌ كه‌ در بستر بیماری‌ بود ، به‌ جای‌ وی‌ بر تخت‌ نشسته‌ بود و حكمرانی‌ می‌كرد . 

ملاقات‌ ازانا (Azana) با دو نفر از مسیحیان‌ اهل‌ سوریه‌ (Syria) به‌ نام‌های‌ فرومنتیوس‌ (Frumentius) و آئده‌ سیوس‌ (Aedesius) باعث‌ ایجاد زمینه‌های‌ ورود مسیحیت به‌ حبشه‌  شد و سرانجام‌ در سال‌ 331 بعد از میلاد ، امپراتور ازانا (Azana) كه‌ پس‌ از فوت‌ پدر به‌ طور رسمی‌ بر تخت‌ امپراتوری‌ جلوس‌ كرده‌ بود ، دین‌ حضرت‌ مسیح (ع)‌ را پذیرفت‌.

پذیرش‌ مسیحیت‌ ‌از طرف‌ یكی‌ از امپراتوران‌ آكسوم باعث‌ نزدیكی‌ حبشه‌ به‌ روم (Rome )‌ و مصر (Egypt ) شد ؛ ولی‌ سبب‌ پذیرش‌ این‌ دین‌ از سوی‌ قاطبه‌ مردم‌ نبود و آن‌ها تا مدت‌ها ، همچنان‌ بت‌پرست‌ باقی‌ ماندند . از طریق‌ امپراتور ، بزرگان‌ قوم‌ و نجیبان‌ و نزدیكان‌ وی‌ به‌ وسیله‌ كشیشان‌ مذكور مسیحی‌ شدند و در حقیقت‌ فرومنتیوس (Frumentius)‌ نخستین‌ كسی‌ بود كه‌ به‌ حبشه‌ آمد و مسیحیت ‌ ارتدوكس‌ وابسته‌ به‌ كلیسای‌ اسكندریه‌ را به‌ این‌ كشور معرفی‌ كرد.

 

ب‌. كاتولیک (Catholic religion)

            زمانی‌ كه‌ مسلمانان‌ حبشه‌ (Abyssinia) به‌ رهبری‌ امام‌ احمد بن‌ ابراهیم‌ القاضی‌  ضد امپراتوری‌ حاكمان‌ مسیحی‌ این‌ كشور قیام‌ كرده‌ بودند ، حكومت‌ پادشاهی‌ پرتغال ‌، مسؤولیت‌ كمکهای‌ نظامی‌ و تسلیحاتی‌ به‌ حبشه‌ را به‌ عهده‌ گرفت‌ و پذیرفت‌ كه‌ از هرگونه‌ كمک و یاری‌ برای‌ پیروزی‌ امپراتوری‌ حبشه‌ دریغ‌ نورزد و به‌ همین‌ سبب‌ مستشاران‌ و سربازان‌ فراوانی‌ را به‌ همراه‌ تسلیحات‌ و ادوات‌ جنگی‌ پیشرفته‌ ازطریق‌ دریای‌ سرخ‌ (Red Sea) كه‌ در آن‌ زمان‌ زیر سلطه‌ نیروی‌ دریایی‌ پرتغال‌ (Portugal)  بود ، به‌ سوی‌ حبشه گسیل‌ داشت‌ كه‌ سرانجام‌ باعث‌ شكست‌ و سركوبی‌ مسلمانان‌ شد .

          برای‌ جلوگیری‌ از قیام‌ها و نهضت‌های‌ احتمالی‌ ضد امپراتوری‌ حبشه (Abyssinia) ‌، عده‌ای‌ از افراد ارتش‌ پرتغال (Portuguese Army) در این‌ كشور ماندند كه‌ میان‌ آنان‌ اسقف‌ها و كشیش‌هایی‌ از سوی‌ كلیساهای‌ كاتولیک مسیحی‌ پرتغال‌ نیز حضور داشتند و در جهت‌ تغییر مذهب‌ مسیحیان‌ ارتدوكس‌ حبشه‌ به‌ كاتولیک (Catholic) تلاش‌ و تبلیغ‌ می‌كردند .

گروهی از آنان‌ به‌ سرپرستی‌ اسقف‌ پدروپائز (Pedropaez) موفق‌ شدند كه‌ مذهب‌ امپراتور حبشه‌ را از ارتدوكس‌ (Orthodox) به‌ كاتولیک (Catholic) تغییر دهند. اسقف‌ مذكور اسپانیایی (Spanish )‌ و از اعضای‌ فعال‌ «انجمن‌ عیسی‌ (Society of Jesus)» بود.

          در سال‌ 1607 میلادی‌ امپراتور سوس‌ نیوس‌ (Susneyos) به‌ قدرت‌ رسید و در سال‌ 1622 میلادی‌ تحت‌ تأثیر اسقف‌ پدروپائز (Pedropaez) ، مذهب‌ كاتولیک (Catholicism) را پذیرفت‌ و از طریق‌ وی‌ درباریان‌ و اقوام‌ وی‌ نیز به‌ این‌ مذهب‌ گرویدند.

ج‌. پروتستان‌ (Protestant religion)

تاریخ‌ ورود این‌ مذهب‌ به‌ حبشه‌ به‌ طور دقیق‌ معلوم‌ نیست ‌؛ اما از شواهد وقراین‌ چنین‌ بر می‌آید كه‌ پس‌ از ورود مذهب‌ كاتولیک (Catholicism ) یعنی‌ در نیمه‌ دوم‌ قرن‌ هفدهم‌ میلادی‌، مذهب‌ پروستان‌ (Religion prostatic) به‌ وسیله‌ میسیونرهای‌ سوئدی‌ (Swedish missionaries) به‌ حبشه (Abyssinia)‌ آمد و به‌ مسیحیانی‌ در استان‌ تیگره‌ (Tigre ) معرفی‌ شد .

ورود دین اسلام‌ و مسلمانان‌ حبشه‌ - اتیوپی

ظهور و طلوع‌ دین‌ اسلام نه‌ تنها نقطه‌ عطفی‌ در تاریخ‌ ادیان‌ ، بلكه‌ نقطه‌ عطفی‌ در تاریخ‌ جهان‌ و معادلات‌ حاكم‌ بر آن‌ است ‌. كشور حبشه‌  كه‌ از نظر جغرافیایی‌ در نزدیكی‌ محل‌ تولد اسلام‌ قرار گرفته‌ و همسایه‌ كشور حجاز (Hejaz )است .

نفوذ مسیحیت (Christianity)‌ در حبشه ‌، دولت‌ آن‌ را به‌ جنبش‌ اسلام مساعد كرده‌ بود . پادشاه‌ مسیحی‌ حبشه‌ به‌ نهضت‌ خداپرستی‌ میان‌ بت‌پرستان‌ جزیرة العرب (Arab island )‌ به‌ نظر احترام‌ می‌نگریست ‌؛ به‌ ویژه‌ در آغاز ظهور اسلام‌ كه‌ با شعار «لااله‌الاالله» و مبارزه‌ با بت‌پرستی‌ همراه‌ بود و این‌ رویكرد با ادیان‌ ابراهیمی (Abrahamic religions )‌ مخالفتی‌ نداشته‌ و حتی‌ در مواردی‌ روابط‌ پیامبر اسلام‌(ص) با یهودیان‌ (Jews) مدینه‌ تا وقتی‌ كه‌ به‌ توطئه‌ و پیمان‌شكنی‌ دست‌ نزدند ، از سویی‌ و مسیحیان‌ حبشه‌ (Christian Abyssinia ) از سوی‌ دیگر نیكو بوده‌ است‌ .

صحابه پیامبر اسلام ( ص )‌ به‌ حبشه‌ مهاجرت كردند ، و در هجرت‌ ، ضمن‌ حفظ‌ دین‌ خود ، به‌ تبلیغ‌ اسلام ‌ پرداختند و بسیاری‌ از آنان‌ در سال‌ هفتم‌ هجرت‌ به‌ مدینه‌ آمدند . طبق‌ نقل‌ ابن‌ سعد
 (Ibn Sad )  ، عمرو بن ‌امیه‌ الضمری‌ از سوی‌ پیامبر(ص) به‌ جهت‌ دعوت‌ پادشاه‌ حبشه‌  فرستاده‌ شد و وی‌ اسلام‌ را با آغوش‌ باز پذیرفت‌ ، و آن‌گاه‌ كه‌ خبر درگذشت‌ نجاشی (Njashy )‌ پادشاه‌ حبشه‌ به‌ مدینه‌ رسید ، پیامبر اسلام(ص) در مدینه‌ بر وی‌ نماز میت‌ غایب‌ خواند .

مسلمانان‌ در گذر زمان‌

مسلمانان‌ اتیوپی طی‌ دوران‌ حكومت‌های‌ حاكم‌ بر این‌ كشور موقعیت‌ خوبی‌ نداشته‌ و دارای‌ حداقل‌ حقوق‌ اجتماعی‌ ، سیاسی‌ و اقتصادی‌ بودند. با این‌ حال‌ هنگام‌ اشغال‌ اتیوپی به‌ وسیله‌ نیروهای‌ ایتالیایی (Italian) ‌، تغییراتی‌ در وضعیت‌ آن‌ها پدید آمد و آزادی‌های‌ بیشتری‌ برای‌ مردم‌ مسلمان‌ آن‌ كشور فراهم‌ شد ؛ اما همان‌طور كه‌ صباچی ‌(Sbacchi) مورخ‌ مهم‌ ایتالیایی (Italian) ‌، سیاست‌ ایتالیا در اتیوپی را وصف‌ كرده ‌، حمایت‌ از مسلمانان‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اهداف‌ و منافع‌ نظامی‌ و سیاسی‌اش‌ بوده‌ است‌ .

در هر حال‌ ، با روی‌ كار آمدن‌ دولت‌ هایله‌ ماریام‌ (Haile Mariam ) ، تغییر عمده‌ای‌ در وضعیت‌ رسمی‌ كلیسای‌ ارتدوكس‌ اتیوپی‌ و سایر مذاهب‌ پدید آمد.

در سال‌ 1975 میلادی رژیم‌ منگیستو  (Mengistu Haile Mariam )  ، كلیسا را كه‌ مالک اصلی‌ زمین‌ها در دوران‌ پادشاهی‌ بود ، كنار زد و در اوایل‌ سال‌ 1976 پاتریک كلیسا را از كار برداشت ‌. حكومت‌ منگیستو هایله‌ ماریام‌  اعلام‌ داشت‌ تمام‌ مذاهب‌ با یکدیگر برابر هستند و تعدادی‌ از روزهای‌ مقدس‌ مسلمانان‌ نیز در تعطیلات‌ رسمی‌ كشور گنجانیده‌ شد . به‌رغم‌ تمام‌ این‌ تغییرات‌، دولت‌ مركزی‌ برای‌ ایجاد اختلاف‌ میان‌ مسلمانان‌ و مسیحیان‌ می‌كوشید .

با روي کار آمدن جبهه آزادی بخش تیگرای جزو ائتلاف حزب حاکم PRDEF  در سال 1991 میلادی اجماع قاطعي به وجود آمد كه‌ دورانی‌ با آزادی‌ها و نتایج‌ به‌ نسبت‌ مهمی‌ برای‌ مسلمانان‌ آغاز شد .

از سال 1991 میلادی وضعیت اجتماعی و سیاسی مسلمانان با به قدرت رسیدن ملس زناوی نمایان شد و مسلمانان از نظر شهروندی به جایگاه مطلوبی رسیدند .

در قانون اشاراتی به دادگاه اسلامی ، رسیدگی به وضعیت مدارس اسلامی ، تشویق در آموزش زبان عربی ، برابری در میان دیگر ادیان ، به رسمیت شناختن تعطیلات مذهبی مسلمانان و دیگر مباحث تاکید شده است ، ولی در فهرست اعلام شده تفاوتی میان مناسبت های مسیحیان و مسلمانان مشاهده می شد .

برپایی‌ جشن‌های‌ مربوط‌ به‌ اعیاد اسلامی‌ در محل‌ استادیوم‌ و اجازه‌ تكمیل‌ ساختمان‌ مساجد نیز از تغییرات‌ مهم‌ بود .

در قانون‌ اساسی‌ جدید اتیوپی‌ كه‌ در سال‌ 1994 میلادی به‌ تصویب‌ رسید ، بر جدایی‌ مذهب‌ از سیاست‌ تأكید شده‌ است‌.

همچنین قانون اساسی اتیوپی در سال 1995 میلادی مورد بازبینی مجدد واقع شد.واز فعالیت گروه های خاص همچون جبهه آزادی بخش اورومو و جهاد اسلامی (Islamic Jihad) جلوگیری به عمل آمد .

طی آمار غیر رسمی بدست آمده جمعیت مسلمانان در اتیوپی تقریباً بالغ بر 56 درصد جمعیت کنونی اتیوپی باشد ، بیشتر مسلمانان از فرقه شافعی (Shafei) مذهب و تعداد اندکی از آنها از فرق حنفیه (Ḥanafiyya ) ، مالکی (Maliki) ، اسماعیلیه (Ismaili) هستند .

در حال‌ حاضر ، با بررسی اتفاق ایجاد شده و انتخابات دور جدید نمایندگان مجلس می توان دریافت که مجلس‌ اعلای‌ امور اسلامی‌ اتیوپی (Supreme Council for Islamic Affairs in Ethiopia )‌ و آدیس‌ آبابا كه‌ در سال‌ 1995 میلادی تأسیس‌ شدند چاره جز پیروی از خواسته و دیکته برنامه های دولت در برابر مسلمانان را ندارد و این رویه نقطه عطفی خواهد بود در برابر قیام مردمی و گسترش اعتراضات در میان مسلمانان به منظور رسیدن به حقوق اجتماعی و خواسته های خود در کشور ، البته قابل ذکر است این مجلس یکی از مهم‌ترین‌ سازمان‌های‌ اسلامی‌ است كه‌ مسؤولیت‌ رسیدگی‌ به‌ امور مسلمانان‌ اتیوپی ‌ را به‌ عهده‌ دارد.

گسترش دین اسلام در اتیوپی و افزایش روز افزون پیروان آن در بیشتر مناطق شرق ، جنوب شرق ، غرب متمرکز هستند ، و در منطقه شمالی آن می توان به گروه های قومی : اورومو (Oromo) ، سومالی (Somalia) ، عفار (Afar ) و سیدامو (Sidamo) اشاره داشت . حضور مسلمانان در منطقه نشان از ارتباط مسالمت آمیز میان مسیحیان و مسلمانان بوده است .

اما در اواخر عمر نخست وزیر وقت اتیوپی ملس زناوی (Meles Zenawi) و درگذشت ایشان موضوعیت مسلمانان در منطقه نقطه سردرگمی را در پیش رو گرفت و با روی کار آمدن آقای هایله ماریام دسالگن (Hailemarim Desalegn) معاون ملس زناوی (Meles Zenawi) بعد از مرگ وی رسماً در سپتامبر 2012 میلادی بعد از قرائت سوگندنامه در جمع حاضرین داخلی و خارجی به عنوان نخست وزیر جدید دولت مردم اتیوپی تا سال 2015 میلادی به این سمت منسوب شد .

با کنکاش و بررسی عملکرد دولت جدید در برابر مسلمانان می توان دریافت دولت فعلی عزم خود را جزم کرده و رویه اسلام ستیزی و سرکوب مسلمانان را در دستور کار خود قرار داده است ، تا از این طریق نسبت به آغاز بیداری دیگر در منطقه شرق آفریقا جلوگیری به عمل آورد و برای این باور است که جز سرکوب و دستگیری رهبران و فعالان دینی مذهبی راه دیگری در پیش  ندارد ، البته لازم به ذکر است این گونه برخوردها در آینده ای نه چندان دور علل هایی خواهد بود بر شعله ور شدن آتش خشم مسلمانان و بیداری اسلامی دیگر در منطقه ، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامي در همايش بيداري اسلامي سال 1391 هجری شمسی در جمع میهمانان این گونه فرمودند:

 « بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم. «يا أيها النّبىّ اتّق اللَّه و لا تطع الكافرين و المنافقين انّ اللَّه كان عليماً حكيماً. واتّبع ما يوحى اليك من ربّك انّ اللَّه كان بما تعملون خبيراً. و توكّل على اللَّه و كفى باللَّه وكيلاً»....

« به نام خداوند رحمتگر مهربان . « اى پيامبر از خدا پروا بدار و كافران و منافقان را فرمان مبر كه خدا همواره داناى حكيم است . و آنچه را كه از جانب پروردگارت به سوى تو وحى مى‏شود پيروى كن كه خدا همواره به آنچه مى‏كنيد آگاه است . و بر خدا اعتماد كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست » .... /م.ر.ت

 منابع :

  • - جنبش اسلام در اتیوپی (The movement of Islam in Ethiopia)

http://www.salvationgateministry.org/islamicmovement.pdf

 - فرقه "احباش" - جمعیت طرح‌های خیریه اسلامی (احباش) جمعیت المشاریع الخیریه الاسلامیه - نوشته محمد رضا تارتار - کارشناس رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا - آبان سال 1390

 - فهرست امپراتوران بیزانس (List of Byzantine emperors)

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=List_of_Byzantine_emperors&oldid=375076472

 

http://www.afran.ir/modules/smartsection/item.php?itemid=155

 

  • - وضعیت مسلمانان در زمان حاکمیت Born Legesse Zenawi یا ملس زناوی (2012 م-1991 م ) - اتیوپی

 

  • - نوشته محمد رضا تارتار - کارشناس رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا - آبان سال 1391
  • - اتیوپی (Ethiopia)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopia

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
---
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 1209
Visitorsofday : 64
Visitorsofpage : 207664
Onlinevisitors : 16
PageLoad : 0.8125

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت